Hlavní obsah

S novým Range Roverem a Discovery na zasněžených silnicích i mimo ně

Novinky, Martin Žemlička

Land Rover v půlce minulého roku představil facelift téměř kompletní modelové řady - Discovery, Range Rover a Range Rover Sport. Měli jsme možnost strávit za volantem všech tří novinek zhruba tři stovky kilometrů, na zasněžené silnici a místy dokonce i mimo ni.

Foto: maž, Novinky

Range Rover (2010)

Článek

Mrzne. Všude kolem poletuje sníh a zasypává silnice v rakouském podhůří. Land Rover Discovery, za jehož volantem sedím, je v tu chvíli velmi příjemným místem k životu a to nejenom díky pohodlným sedadlům s vyhříváním a naplno puštěnému topení. Po chvíli odbočujeme z prohrnuté silnice na cestu zasypanou sněhem. Kolečkem, jenž nastavuje systém Terrain Responce otáčím do polohy „sníh“.

Po pár metrech stoupání si připomínám, že Land Rover staví auto do nepříznivých podmínek a pár desítek centimetrů sněhu by jej nemělo rozhodit. Co naplat, ve Velké Británii nestaví žádná SUV, ale opravdová auta, která se nezaleknou ani těžšího terénu.

Foto: maž, Novinky

Range Rover (2010)

Jedu v čele konvoje čítajícího šestici Land Roverů a obrazně řečeno za sebou táhnu smečku několika dalších novinářů, kteří do Rakouska stejně jako já přijeli na pozvání nového importéra pro Českou republiku, jenž nahradí společnost A. M. T. Group, která pro značky Land Rover a Jaguar udělala v naší vlasti mnohem více škody než užitku.

Místy je sněhu tolik a zatáčky jsou natolik prudké, že je vyjíždím na druhý, někdy i třetí pokus. Pro úplnost dodávám, že Discovery mělo běžné zimní pneumatiky. Jeho schopnost poprat se s docela hlubokými závějemi byla místy vskutku obdivuhodná. V poslední zatáčce před loveckou chatou, cílem naší cesty, první Discovery zapadlo do hlubokého sněhu (svůj podíl na tom měl bezpochyby i autor článku) a pomoci musela až těžká technika – traktor s řetězy, který více než půlmetrovou závějí projel bez mrknutí oka.

Foto: maž, Novinky

Land Rover Discovery

Škola jízdy možná bude i v Česku

Jízda v terénu je součástí jednodenní akce nazvané Land Rover Driving Experience, na níž dostane pozvání zdarma každý, kdo si u rakouského dealera koupí Land Rover. Pod dohledem zkušených instruktorů se tak naučí hledat limity svého vozu a v případě zimních kurzů je i dostatek času na zábavu – driftování na uzavřeném zatáčkovitém okruhu. Na něm jsme zkoušeli jak nové Discovery, tak Range Rover včetně vrcholné verze Sport.

Foto: maž, Novinky

Na úzké zasněžené silničce jsme v Rakousku potkali i krásná, bezmála historická auta jakéhosi holandského zimního automobilového závodu.

Poslat 2,5tunový Range Rover dveřmi napřed sice bylo působivé, auto se až překvapivě nechalo řídit plynem, každopádně s menším a lehčím autem by zábava na sněhu byla mnohem větší. Na kluzkém povrchu spíše šlo o to umět srovnat případný smyk, naučit se „číst“ reakce vozu při extrémní situaci. To vše je pro nové majitele velmi důležité napříč všemi automobilovými značkami. Vedení nového českého importéra by podobné školení chtělo nabídnout i novopečeným českým majitelům, což je jistě chvályhodná snaha.

Foto: maž, Novinky

Range Rover (2010)

Nyní již k trojici představovaných vozidel Land Roveru pro letošní modelový rok, se kterými jsme po rakouských silnicích najezdili zhruba tři stovky kilometrů.

Range Rover

Nejprve Range Rover, největší a nejluxusnější vůz z nabídky Land Rover. Vzhled s ostrými hranami se naštěstí moc nezměnil, RR působí natolik svébytně a originálně, že každá změna by byla k horšímu. Pro modelový rok prošla drobnou úpravou mřížka chladiče a nárazník, nové jsou i LED diody, jenž nyní většina výrobců doslova cpe na všechny své nové modely. Úpravy se týkají i menší verze Sport, nejdražšího modelu značky.

Foto: maž, Novinky

Range Rover (2010)

Úpravou prošel pětilitrový osmiválec, jenž má nyní o třetinu větší výkon (510 k) a 625 newtonmetrů; spotřeba je ale stále vysoká – v kombinovaném režimu 14,9 l. V nabídce je i 3,6 litrový, dvakrát přeplňovaný turbodiesel s výkonem 272 koní a masivními 600 Nm točivého momentu. Spotřeba udávaná výrobcem v jeho případě dosahuje 9,2 l na sto kilometrů.

Novinkou je aktivní tempomat (samočinně upravuje rychlost dle vozidel před vámi), úpravou prošel i brzdový systém. Jednou z novinek je i středový displej, jenž ukazuje jiný obraz pro řidiče (například údaje z navigace) a jiný pro spolujezdce (televize, DVD).

FOTO: Land Rover

Range Rover svou posádku hýčká mimořádným luxusem, sedadly počínaje a konče pečlivým zpracováním použitých materiálů.

Řízení je přesné, ale pořád vzhledem k mohutnosti vozu až absurdně lehké, větší citlivost by určitě přišla vhod. Druhá výtka je vysloveně kosmetická – pro letošní modelový rok má Range místo klasických „budíků“ digitální displej, jenž zobrazuje vše potřebné. Někomu může vadit odklon od klasických ukazatelů, pravdou ovšem je, že zobrazovaná grafika, ač propracovaná, nemá  kvalitu Mercedesu-Benz třídy S s podobným displejem.

Na závěr připomínáme, že ani nový Range Rover neztratil nic ze svých mimořádných schopností v terénu, jenž je řadí mezi off-roady. Velmi luxusní, pochopitelně.

Land Rover Discovery

V případě modelu Discovery poslední generace se design přední části přiblížil větším Range Roverům. Podobnost lze najít i v interiéru, který nyní působí útulnějším dojmem, ovládání má méně tlačítek. Mezi novinkami je mj. podpora pro iPhone nebo schopnost přehrávat MP3 soubory. Novinkou jsou i parkovací kamery, šikovným doplňkem je grafické znázornění při couvání na „kouli“ přívěsu. Discovery díky schopnosti změnit světlou výšku dovede zapřáhnout přívěs aniž byste museli vystoupit z auta. Discovery může mít až sedm sedadel.

V nabídce jsou stejné motory jako pro Range Rover, nejlepší volbou je ale šestiválcový turbodiesel. Ten má nyní o desetinu nižší emise a spotřebu paliva, dostal i filtr pevných částic a splňuje díky úpravám emisní normu Euro 5.

Stejně jako Range Rover používá Discovery systém Terrain Responce a dlužno dodat, že jeho schopnosti v terénu jsou na takové úrovni, že je málokterý majitel skutečně využije.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám