Hlavní obsah

Původní Land Rover se měl vyrábět jen pár let, vydržel skoro sedmdesát

Land Rover Series I, ve druhé generaci označovaný jako Defender, slaví 75 let od představení. Vyráběl se ve stejném pojetí a se stejným účelem hluboko do 21. století.

Foto: Land Rover

První produkční Land Rover Series I, představený 30. dubna 1948 v Amsterdamu

Článek

Klasický land rover byl během téměř sedmi dekád výroby prakticky stejným automobilem, jaký se 30. dubna 1948 představil na autosalonu v Amsterdamu. Změnilo se sice umístění světlometů a pod kapotou se vystřídaly různé benzínové i naftové motory, jinak to ale stále byl stejný hranatý dříč.

Zlatá éra modelu sice skončila s příchodem prvních SUV, auto ale mělo své zákazníky až do konce výroby v lednu 2016. A své příznivce má dodnes: automobilka stále nabízí renovované historické vozy.

Vozidlo, které se inspirovalo válečným jeepem, pomohlo na přelomu 40. a 50. let minulého století tradiční britské automobilce Rover přežít složité období. Poválečná Británie se totiž potýkala s vysokým zadlužením a firma zaměřená spíše na luxusnější vozy potřebovala rozšířit výrobní program.

Test Land Roveru Defender 90: Moderní, ale předloze věrný

Testy

Hlavní konstruktér Maurice Wilks přišel s nápadem na odolný vůz, tak trochu křížence terénního auta s traktorem, který by mohli používat třeba statkáři. Inspirovalo ho k tomu slavné americké vojenské auto s pohonem na všechna čtyři kola, které se po skončení války na britských farmách často vyskytovalo, hospodáři si ho pořizovali z přebytků.

Prototyp vycházející z armádní klasiky byl výrazně ovlivněný „traktorovým“ pojetím, měl například sedadlo řidiče i volant uprostřed. Další vozy ze zkušební série, postavené mezi březnem a srpnem 1948, už ale dostaly klasické řešení s řidičem sedícím na straně.

Auto, které karosérii z hliníkové slitiny dostalo nikoli kvůli snaze uspořit hmotnost, ale kvůli nedostatku oceli v Británii, se ukázalo být „trefou do černého“. Do konce roku 1948 se vyrobilo 3000 landroverů, následující rok to bylo 5000 a v roce 1950 už opustilo výrobní linku přes 16 tisíc vozů.

Kromě domovské Británie se land rover vyráběl i Brazílii, Turecku či Španělsku. Během téměř sedmi dekád se Land Rover dočkal řady modifikací, žádná ale nezměnila jeho charakter - ani typické vady, jako například slabou odolnost ocelových částí proti korozi.

Nejviditelnější změnou se stalo přemístění předních světel, zpočátku posazených doprostřed přední masky, do blatníků. Touto změnou, zavedenou pro Series III, továrna koncem 60. let reagovala na nové předpisy. Během let se také měnily například motory nebo interiér, ten se ale nikdy nestal příliš pohodlným.

Od roku 1983 byl na světě Land Rover 90, který můžeme považovat za druhou generaci původního vozu. Číslo 90 označovalo zhruba délku rozvoru náprav v palcích; později přibyly ještě verze 110 a 127. Právě tento vůz dostal v roce 1990 slavné jméno Defender. Automobilka totiž v roce 1989 představila druhý model a nazvala ho Discovery, takže i původní Land Rover musel dostat pořádné jméno.

Původní land rover vynikal terénními schopnostmi, které uplatnil ve všech vyráběných verzích. Existovalo jich nepřeberné množství, lišící se délkou, počtem dveří nebo typem střechy; vyráběly se také lehké náklaďáky nebo hasičské verze. Velkými odběrateli landroverů se staly i armády, včetně české.

Z auta, které mělo jen na pár let zachránit automobilku Rover, se tak právem stala legenda. Od 90. let se však s postupným růstem obliby vozidel SUV zájem zákazníků o jednoduché auto s ocelovým páteřovým rámem a hliníkovou karoserií snižoval a ročně jich z továrny v anglickém Solihullu vyjíždělo jen kolem 15 tisíc.

Kromě klesajícího odbytu hrály proti Land Roveru Defender také zpřísňující se emisní a bezpečnostní normy. Emise sice mohla vyřešit instalace jiného motoru místo obstarožního naftového čtyřválce z Fordu Transit, investice do zlepšení bezpečnosti by se ale už nevyplatily.

Zprávy o ukončení výroby defenderu ovšem vyvolaly novou vlnu zájmu, a tak v posledním roce produkce našlo zákazníky přes 22 tisíc „defíků“, jak čeští fanoušci těmto vozům říkají. Během 68 let se jich vyrobilo 2 016 933 kusů, posledním se stal světlezelený krátký vůz s plátěnou střechou, připomínající auta z počátků produkce.

Klasické landrovery ale haly v Solihullu opouštějí i po oficiálním konci výroby, firma totiž v původní továrně otevřela linku zaměřenou na renovací historických modelů. V loňském roce automobilka oslavila výročí představením speciální edice moderního defenderu, který má ovšem s původním vozem společný jen název.

Land Rover slaví 75. výročí speciální edicí defenderu

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám