Hlavní obsah

První dodávka dnešního Mercedesu-Benz o výkonu 12 koní zvládla uvézt i více než třítunový náklad

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Začátky užitkových aut byly, stejně jako začátky těch osobních, inspirované koňskými povozy. „Motorizované obchodní vozidlo Daimler“ však na sklonku 19. století přineslo několik zlepšováků.

Foto: Mercedes-Benz

Motorizované obchodní vozidlo Daimler z roku 1899

Článek

Jak vypadají dodávky dnes, víme všichni - po silnicích jich jezdí hromady se zbožím či lidmi. Začátky lehkých užitkových aut ale vypadaly samozřejmě úplně jinak. Automobilka Mercedes-Benz to přiblížila dávným předchůdcem dnešního modelu Sprinter.

S jednoduchým názvem „Motorizované obchodní vozidlo Daimler“ začala v roce 1897 firma Daimler Motoren Gesellschaft, tedy dnešní automobilka Mercedes-Benz, vyrábět stroj, který zprvu nabídl užitečnou hmotnost 500 kg a byl poháněný dvouválcem o výkonu 5,6 koňské síly. Objem motoru byl 1,5 litru a nejvyšší rychlost byla 16 km/h.

Když přišel na trh, byl ještě výrazně inspirovaný koňmi taženými kočáry - motor byl pod sedačkou a před řidičem byl pouze volant se sloupkem řízení. Kousek z roku 1899, který Mercedes vytáhl z muzea a ukazuje ho na fotografiích, už má k dnešním dodávkám blíž - motor se přestěhoval nad přední nápravu pod „kapotu“.

Přišel s jednou zajímavou inovací - trubkovým chladičem. Tento vynález Wilhelma Maybacha byl při chlazení efektivnější než do té doby používané chladiče, takže vůz byl schopnější v přepravě těžkých nákladů.

Zajímavostí je také přenos síly motoru na zadní kola pomocí řetězového převodu, nikoliv řemene, jak měl o pár let starší těžký užitkový vůz Daimleru. A na kousku z roku 1899 také už vidíme gumové kontaktní plochy kol, nikoliv dřevěné s ocelovým pobitím. Pořád ale nečekejte žádnou ochranu řidiče či nákladu před povětrnostními vlivy.

Vývoj samozřejmě pokračoval dál, od roku 1900 bylo k mání více výkonových provedení. Dvouválec mohl mít od 4 do 8 koní, čtyřválec nabízel 6 až 12 koní a užitečné hmotnosti se pohybovaly od 800 kilogramů až do 3,2 tuny.

Mercedes-Benz 190 slaví 40 let, položil základ třídě C

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám