Hlavní obsah

Prodej legendární Jawy 350 v červnu končí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Letos v červnu po téměř 57 letech zmizí z domácího trhu legendární dvouválcová Jawa 350, která byla desítky let nosným modelem nabídky stejnojmenného výrobce motocyklů. Zastaralý dvoutakt nevyhovuje ekologickým normám a v západní Evropě jeho prodej skončil již v pololetí loňského roku, řekl ČTK obchodní ředitel společnosti Jawa Moto Petr Jalovecký.

Článek

Za více než půlstoletí Jawa vyrobila přes tři milióny dvoudobých třistapadesátek. Produkce se ale ani po ukončení tuzemského prodeje nezastaví a společnost chce motocykly dále vyvážet na tradiční mimoevropské trhy i do několika zemí v Evropě, které dosud prodej umožňují. Zájem o nenáročné dvoutakty je stále v Jižní Americe, na Kubě či v severní Africe.

Motor se poprvé objevil u legendárního "péráka", který v roce 1948 doplnil slabší dvěstěpadesátku. Následovala slavná "kývačka", dále Californian pro americký trh, netradiční Bizon a pak modely řady 6xx, která pokračuje dodnes. Výkon motoru se od prvního modelu do současnosti zvýšil z 13 na téměř 23 koní.

Jawa se v posledních letech začala více orientovat na výrobu motocyklů se čtyřtaktním motorem. Po motocyklu s obsahem válce 125 ccm uvedla loni na trh jednoválcovou šestsetpadesátku s motorem Rotax/Bombardier, který by se měl stát novou vlajkovou lodí značky. Jawa 650 je prvním velkým čtyřtaktem týneckého výrobce od konce 50. let, kdy sjel z výrobního pásu poslední půllitr OHC.

Značka Jawa měla podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka v minulých dvou letech podíl na českém trhu pod dvě procenta. Na začátku letošního roku dosáhla 2,2 procenta trhu. "Předpokládám, že nové modely značky si najdou v tuzemsku své zákazníky a že oproti minulým letům dojde ke zvýšení prodejů i podílu na domácím trhu," uvedl.

Firma loni prodala 150 strojů Jawa 650 a letos chce odbyt několikanásobně zvýšit. K tomu by měl pomoci klasicky laděný model bez kapotáže pod názvem Style, který doplní loni představené modely Classic a Bizon. V příštím roce pak bude následovat cestovní enduro se stejným jednoválcovým motorem o výkonu 35 kilowattů.

Jawa loni vyrobila 1668 motocyklů o obsahu 50 až 650 kubických centimetrů. Z toho 85 procent směřovalo na export. Firma vznikla z původní zbrojovky, známé výrobou ručních granátů a kulometů. Její majitel František Janeček se rozhodl v polovině 20. let minulého století vyrábět jednostopá motorová vozidla. Pro rychlé osvojení jejich výroby zakoupil od německé firmy Wanderer licenci na výrobu motocyklu o objemu 500 ccm. Spojením počátečních písmen jmen Janeček-Wanderer vznikla značka Jawa, která byla zaregistrována 9. října 1929.

Jawa Moto byla založena v roce 1997 jako nástupnická firma, která používá chráněnou značku Jawa. Zaměstnává kolem 300 lidí. Jawa je s téměř půl milionem registrovaných motocyklů nejrozšířenější značkou na českých silnicích. Průměrné stáří motocyklů Jawa je však kolem 36 let.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám