Hlavní obsah

Převodovka nového lamborghini je výjimečná, a to nejen přítomností elektromotoru

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Příčně uložená převodovka spolu s podélně uloženým motorem je unikátním, avšak nikoliv nepraktickým řešením, které inženýři Lamborghini zvolili pro model Revuelto i kvůli plug-in hybridní technice.

Foto: Lamborghini

Převodovka Lamborghini Revuelta.

Článek

Když je motor v autě uložen podélně, převodovka ho v drtivé většině případů kopíruje - její hlavní hřídele jsou také v podélné pozici. Stejně to bývá s motorem uloženým napříč. Automobilka Lamborghini donedávna postupovala stejně, ovšem její poslední vůz, nazvaný Revuelto, tyto pořádky mění.

Dvanáctiválec je uložený podélně, na něj napojená převodovka však má dvojici hřídelí ustavenou příčně v systému vyvinutém speciálně pro revuelto. A kromě toho je součástí převodovky ještě elektromotor.

Foto: Lamborghini

„Rentgenový“ snímek útrob Lamborghini Revuelto ukazuje masu převodovky za středy zadních kol.

Důvodů pro takové uspořádání je několik. Jedním z nich je, že zatímco starší murcielago a aventador měly převodovku před motorem, v podstatě mezi sedačkami, a z ní putovala síla na přední a zadní kola pomocí kardanových hřídelí, revuelto zde má 3,8kWh baterii hybridního ústrojí. Převodovka je tak vzadu za motorem a vedou z ní „jen“ poloosy k zadním kolům.

Lamborghini Revuelto přijíždí jako první plug-in hybrid značky

AutoMoto

Převodovka je osmistupňová dvouspojková a automobilka si ji vyvinula sama v Sant’Agatě Bolognese, ovšem samozřejmě lze předpokládat, že využila bohatých zkušeností mateřského koncernu Volkswagen s touto technologií.

Jejím principem je, jako u každé dvouspojkové převodovky, že sudé a liché rychlosti mají vlastní spojku, a když řidič zrychluje, řídící jednotka zařadí vyšší převod, ale jeho spojku zatím nechá rozpojenou. Když je čas změnit převodový stupeň, jedna spojka se rozpojí a druhá spojí v tentýž moment, takže nedochází k prodlevě při řazení - teoreticky.

Foto: Lamborghini

Převodovka Lamborghini Revuelta.

Převodovka je lehčí a rychlejší než sedmikvalt v modelu Huracán navzdory tomu, že má na první pohled o stupeň víc. Na první pohled proto, že je tu převodů stejně - osmikvalt nemá zpátečku. O couvání se totiž starají elektromotory na přední nápravě revuelta.

Kromě ozubených kol je součástí převodovky také elektromotor, který je vybaven spojkovým mechanismem, který ho pojí se spalovacím motorem. To proto, aby bylo možné nabíjet trakční baterii vozu dvanáctiválcem, a tento elektromotor slouží také ke startování toho spalovacího. Odpojení je zas třeba pro případy, kdy vůz jede výhradně na elektřinu, k zajištění pohonu všech kol.

Revuelto je aktuálně jediné lamborghini s tímto uspořádáním motoru a převodovky; je to také jediný plug-in hybrid. Už v příštím roce by však měl na trh přijít nástupce menšího huracánu, který má také dostat plug-in hybridní pohonné ústrojí. Jestli okopíruje techniku revuelta, je zatím ve hvězdách.

Slavná továrna Lamborghini na unikátních fotografiích. Jak se měnila v čase

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám