Článek
Svět automobilů zná příklady homologačních speciálů a opravdu ostrých silničních aut, ale jen málokteré si opravdu zaslouží okřídlené označení „závodní auto na značkách“. Porsche 963 RSP jím ale skutečně je.
Označení RSP odkazuje na jméno majitele, kterým je Roger S. Penske, americký podnikatel, bývalý závodník, a především majitel stáje Team Penske, která nasadila závodní originál do šampionátů IMSA i WEC. Zřejmě i díky tomu se stal majitelem vozu, za jehož projektem stál ředitel severoamerického zastoupení Porsche Timo Resch.
Díky podpoře i ze strany pořadatele závodů 24 hodin Le Mans (Automobile Club de l'Ouest) nakonec vůz získal od francouzských úřadů speciální povolení k získání registračních značek a jízdě po veřejných silnicích.
I tak si ale Porsche ani Penske podle informací Novinek nemohou dovolit vzít tuhle placku na francouzské silnice jen tak, kdykoli. Potřebují speciální povolení. Je však fascinující, že jen díky pár úpravám lze vrcholný vůz vytrvalostních závodů spatřit v běžném provozu vedle hatchbacku jedoucího na nedělní nákup.
Během závodu 24 hodin Le Mans konaném 14. a 15. června si unikátní vůz zasloužil pozornost, i když jen vybraných hostů v prostoru automobilky vedle cílové rovinky.
Na první pohled zaujme už jen barevné provedení. Loga sponzorů a válečné pruhy už k motorsportu patří, ale i tak je osvěžující vidět tohle náčiní jen v prosté stříbrné barvě.
Designéři se rozhodli v maximální míře zachovat siluetu závodního speciálu, jehož karoserie je vyrobena z karbonu a kevlaru. Vychutnat si tak lze doslova děravou karoserii plnou aerodynamických detailů, koncovky výfuku směřující nahoru nebo detaily zadní nápravy při pohledu skrze záď.

Nutné úpravy
Přesto muselo dojít k několika drobným úpravám. Silniční vůz má například zvýšenou světlou výšku, upravené podběhy, přepracované ventilační mřížky, upravené zadní masivní křídlo a na jeho kapotě je umístěno tradiční logo automobilky. Vůz je lakován stříbrnou barvou v odstínu Martini Silver, kterou doplňují černě lakované detaily.
Rozložení kabiny zůstalo věrné závodnímu stroji, novinkou je ale luxusně působící čalounění kombinující světlou kůži (podobně jako v Porsche 917) a Alcantaru. Nechybí odnímatelný držák nápojů ani závodní sedačka, která však dostala měkčí a komfortnější čalounění. Součástí výbavy je pak i zakázkově lakovaná helma a sada nářadí.
Zákulisí Le Mans 2025
Vůz stojí na 18palcových kovaných kolech OZ obutých do pneumatik Michelin s lepší přilnavostí na vodě. Technici také upravili závodní podvozek s tlumiči Multimatic pro komfortnější jízdu, přidali úchyty registračních značek a upravili software světel tak, aby vůz mohl používat směrovky.
Pod kapotou zůstalo původní hybridní pohonné ústrojí se sedmistupňovou sekvenční převodovkou. Elektromotor byl ovšem upraven pro plynulejší nástup výkonu, zatímco 4,6litrový motor V8 o výkonu 680 koní nyní spaluje klasické palivo.
Už to tu jednou bylo
Novinka navazuje na podobný příběh, který Porsche při příležitosti závodů v Le Mans připravilo před padesáti lety. Silniční verzi modelu 917 si tenkrát objednal dědic značky Martini.

Porsche 917 a 963 RSP
Vůz sice dostal úpravy nezbytné k provozu na silnicích, jinak ale zůstal maximálně věrný předloze ze závodních tratí a vznikl jako jedinečný exemplář.