Hlavní obsah

Pomohou sodíkové baterie elektromobilům? Zásadní výhodou je cena

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vysoká cena elektromobilů ve srovnání s adekvátními konvenčními vozy má dnes zhusta jediný důvod - vysoké náklady na lithium-iontovou trakční baterii. Ta dnes tvoří v průměru zhruba 40 % ceny nového elektrického auta. V Číně se však začínají objevovat vozy s baterií, která nepotřebuje lithium. Jejím základem je sodík.

Foto: Škoda

Výroba baterie pro platformu MEB (Ilustrační foto)

Článek

Baterie, označované také sodík-iontové nebo zkratkami SIB či NIB, jsou o 30 % levnější ve srovnání s lithium-iontovými. Kromě absence lithia či kobaltu se v nich také dá drahá měď nahradit levnějším hliníkem. A sodík je prvek, který je poměrně snadno dostupný.

Nevýhodou sodíkových baterií je naopak zhruba poloviční energetická hustota oproti lithium-iontovým. Jenže zatímco ty v posledních letech procházejí překotným vývojem; sodíkové baterie jsou pořád na začátku své cesty, neboť jim nikdo dosud nevěnoval tolik pozornosti - a tedy ani peněz na výzkum a vývoj.

Už dnes ovšem v některých autech jezdí. Vyjela s nimi supermini čínských značek Yiwei a JMEV. Ta první má jako dodavatele firmu Hina Battery, ta druhá zase Farasis Energy. Na vývoji ovšem pracuje i bateriový gigant CATL a také některé evropské firmy, jako švédský Northvolt či Faradion, sídlící v britském Sheffieldu.

USA prověří, zda dovoz aut z Číny nepředstavuje hrozbu pro národní bezpečnost

AutoMoto

Reklama

Související témata:
Sodíkové iontové baterie
Sodík

Výběr článků

Načítám