Hlavní obsah

Pneumatiky, které nelze prorazit, se blíží sériovému nasazení

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Příští generace elektromobilu Chevrolet Bolt by měla dostat bezvzduchové pneumatiky od Michelinu, které jsou odolné defektu. Na trhu má být během tří až pěti let.

Foto: Michelin

Michelin Uptis drží váhu auta žebry z gumy a laminátu, nikoli tlakem vzduchu.

Článek

Rezervní kolo nebo aspoň lepicí sadu v autě vozíme proto, abychom mohli bez nutnosti volat asistenční službu vyřešit defekt – propíchnutou či ucházející pneumatiku. Příští generace Chevroletu Bolt ale možná nic takového nebude potřebovat – má dostat bezvzduchové pneumatiky s názvem Michelin Uptis.

Jméno je zkratkovým slovem, pochází ze slov Unique Punctureproof Tire System, česky Unikátní systém pneumatiky odolný vůči propíchnutí. Před pár lety se o těchto pneumatikách občas hovořilo, od té doby ale debata utichla.

Tyto pneumatiky nejde propíchnout. Nepotřebují totiž vzduch

AutoMoto

Až do nynějška, kdy web CNN Business připomíná spolupráci Michelinu s koncernem General Motors na vývoji takovýchto pneumatik. A říká, že příští generace či nástupce elektromobilu Bolt by tyto pneumatiky mohl dostat. „Chceme přivést na trh příští generaci boltu s bezvzduchovými pneumatikami a stane se to během tří až pěti let,“ cituje web Alexise Garcina, prezidenta severoamerické divize Michelinu.

Foto: Michelin

Chevrolet Bolt s prototypy pneumatik Michelin Uptis

Jak firma Michelin dříve vysvětlila, jednotlivá žebra, která nesou hmotnost auta místo vzduchu, jsou vyrobena z kombinace gumy s pryskyřicí a jsou vyztužena laminátem. Snaží se při vývoji co nejvíc přiblížit chování klasické vzduchem plněné pneumatiky. To bude podle Ryana Pszczolkowského, který dohlíží na testování pneumatik u organizace Consumer Reports, velmi náročné.

Přesto výhod bezvzduchové pneumatiky je kromě nemožnosti propíchnout pneumatiku např. šroubkem ležícím na silnici řada. Také nehrozí proražení bočnice o kámen či ohromnou díru v silnici. A hlavně se sníží množství odpadu o pneumatiky vyhozené dříve, než skončí jejich životnost opotřebením běhounu, právě kvůli defektům.

Na druhou stranu není zatím jasné, jak je vyřešeno zanášení prostoru mezi žebry blátem či jinými nečistotami. To mimo jiné může mít zásadní negativní vliv na vyvážení kola.

Foto: Michelin

Žebra se dokážou promáčknout, podobně jako to zvládne klasická pneumatika.

Michelin už nyní nabízí zákazníkům bezvzduchovou pneumatiku spojenou s kolem pod názvem X Tweel. Její použití je u sekaček na trávu, golfových vozítek, nakladačů, čtyřkolek či podobných samohybných strojů používaných mimo silnice.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám