Hlavní obsah

Plně autonomní hyundai míří na trh. Bude sloužit k doručování nákupů

Po čtyřech letech od konceptu představila automobilka Hyundai dvě produkční verze vozítka MobED, z nichž jedna dokáže jezdit plně autonomně. Sloužit však může nanejvýš k doručování nákupů, nikoli k přepravě osob.

Foto: Hyundai

Hyundai Mobile Excentric Droid může sloužit k doručování nákupů.

Článek

Divize robotiky automobilky Hyundai už před několika lety ukázala koncept robůtka na kolech, který zvládne i nějaké ty překážky. Pár týdnů poté, co v Praze začaly jezdit podobné stroje doručující jídlo, představila v Tokiu produkční verzi svého robotického projektu, nazvaného MobED (Mobile Eccentric Droid).

Od prvního představení konceptu uplynuly čtyři roky a nyní se toto futuristické vozítko chystá do ostrého provozu, což pro značku znamená významný posun v oblasti pokročilé robotiky.

Základem těchto kompaktních strojů je unikátní podvozek s takzvaným excentrickým ovládacím mechanismem. Ten umožňuje každému kolu pracovat nezávisle a měnit postoj celého robota. Díky tomu si MobED zachovává stabilitu a rovnováhu i při jízdě po nerovném povrchu nebo ve svahu.

Aby se robot bezpečně pohyboval v prostoru, je doslova prošpikován technologiemi známými z moderních aut – orientaci zajišťuje soustava kamer, senzorů LiDAR a umělá inteligence, která detekuje překážky i ve stísněných prostorách.

Hyundai plánuje uvést na trh dvě varianty: Basic a Pro. Základní verze Basic je nižší a o něco lehčí (78 kg), přičemž uveze náklad o hmotnosti až 57 kg. Tento model však spoléhá na lidského operátora a ovládá se dálkově. Pokročilejší verze Pro je sice těžší a má o něco menší nosnost (47 kg), ale její hlavní „zbraní“ je plně autonomní řízení, díky kterému nepotřebuje lidský dozor.

Srdcem obou verzí je baterie s kapacitou 1,47 kWh, která zajistí provoz po dobu zhruba čtyř hodin. Zde se však ukazuje určitý limit technologie – nabíjení z 10 na 90 procent kapacity trvá 2,5 hodiny, což je v porovnání s rychlostí nabíjení elektromobilů Hyundai poměrně dlouhá doba.

Využití těchto robotů má být velmi široké. Díky univerzálním montážním kolejnicím lze na plošinu připevnit různé nástavby, od doručovacích boxů až po kamery. Hyundai počítá s nasazením v továrnách, skladech nebo při doručování na tzv. poslední míli. Komerční prodej by měl odstartovat v první polovině roku 2026, cenu však výrobce zatím nezveřejnil.

Související témata:

Výběr článků

Načítám