Hlavní obsah

Peugeot odhalil koncept Inception, je vizí budoucnosti značky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Peugeot Inception Concept kombinuje brutalistické linky s „kočičími“ křivkami, místo volantu má „přístroj pro řízení“, nabíjí se indukčně a v kabině i zvenčí má spoustu různých recyklovaných nebo alespoň recyklovatelných materiálů. Řada jeho nápadů se má objevit i v sériové výrobě.

Peugeot Inception ConceptVideo: Peugeot

 
Článek

Automobilka Peugeot na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas odhalila svou budoucnost. Udělala to v podobě konceptu Inception, který jezdí na elektřinu, umí jezdit sám a kromě technologií předpovídá také budoucnost designu automobilky.

Nový designový jazyk, kterého je inception pionýrem, podle automobilky kombinuje brutalistické hrany s „kočičími“ ladnými linkami. Velmi výrazná je plocha na přídi, která působí dojmem kapoty. Je nazvaná Aero Tech Deck a do jisté míry je kapotou - pod ní se skrývá nabíjecí zásuvka a další nezbytnosti k technické stránce vozu.

Také samozřejmě funguje jako přední křídlo zvyšující aerodynamickou efektivitu karoserie. Podobná křídla jsou i vzadu a na obou koncích auta vidíme výrazný světelný podpis tří vertikálních linek.

První jízda v Peugeotu 408: Komfortní i výrazný

Testy

„Značka se proměňuje, ale Inception Concept zůstává nezaměnitelně vozem Peugeot. (…) Ukazuje, jak optimisticky se díváme na budoucnost automobilového odvětví a na emoce, které poskytuje. (…) Ilustruje některé naše myšlenky, které nám umožní snížit do roku 2030 uhlíkovou stopu značky Peugeot o více než 50 %,“ říká Mattihas Hossann, šéfdesignér Peugeotu.

Zajímavostí je také nesmírně bohaté prosklení kabiny. Skla tu je celkem 7,25 m2 a čelní sklo dokonce sahá až k samotné přídi auta. Že nevidíme stěrače, přičtěme faktu, že vůz je konceptem, a zaměřme se na zajímavou barvu skel. Je důsledkem technologie jménem Narima, kterou NASA původně používala pro hledí astronautů. Díky ní se interiér vozu na slunci tolik nezahřívá.

Nemá volant, nýbrž Hyperčtverec

Protisměrně otvírané dveře s bezrámovými okny odhalí značně futuristický interiér, jehož největší zajímavostí je volant. Peugeot ho pojmenoval „Hyperčtverec“ (Hypersquare) navzdory jeho obdélníkovému tvaru a tvrdí o něm, že to není volant, nýbrž „přístroj pro řízení“.

Jeho součástí je displej uprostřed a čtyři dotykové ovladače po stranách, který každý ovládá něco jiného včetně např. klimatizace nebo asistenčních systémů pro řízení. Kola ovládá „po drátě“ pomocí systému steer-by-wire a umí se schovat do palubní desky v případě, že řidič aktivuje autonomní jízdu; ta je tu na 4. úrovni.

Systém Hypersquare chce automobilka Peugeot transformovat do použití v produkčních autech ještě v tomto desetiletí. To znamená, že do „nevolantu“ bude muset nějakým způsobem integrovat airbag, na čemž už pracuje.

Spolu s tzv. Halo Clusterem nahoře na palubní desce tvoří Hyperčtverec novou generaci i-Cockpitu, systému rozložení displejů ve voze, který Peugeot představil před 10 lety. Halo Cluster je displej v podobě kruhu, který zobrazuje informace jak směrem do vozidla, tak i vně - lidem, kteří se k vozu přiblíží.

„Zákazníci mají od elektromobilu vysoká očekávání. Díky nové generaci platforem BEV-by-design určených pro elektromobily tyto nároky naší klientely splníme. Překvapíme novým prostorovým uspořádáním našich budoucích vozů, zjednodušíme pohyby rukou při řízení a nabídneme nový zážitek z jízdy,“ říká Jérôme Micheron, produktový ředitel Peugeotu.

Inception má ještě jeden způsob, jak komunikovat s vnějším světem, a to v podobě displejů na bocích auta. Ty ukazují např. stav nabití a černé panely skrývají také techniku potřebnou pro samočinnou jízdu.

Tématem interiéru je udržitelnost

Za zmínku stojí také sedadla, která Peugeot nazval Comfort Fit. Jsou to spíš součásti auta než samostatné díly a dbají na co nejlepší pohodlí cestujících. A to jak svou šířkou, tak i polstrováním s názvem Air Quilting. Využívá nafukovací kapsy z klasických sedadel a je možné jeho charakteristiku měnit např. v závislosti na jízdním režimu.

Kromě toho na sedadlech a různých konzolích vozu najdeme galvanizovanou ocel nekrytou žádným dalším materiálem. Idea je, že i elektrická auta budou tvořena nejméně z 50 % z oceli, tak proč ji neukázat, když může vypadat i hezky. Navíc se tím ušetří trocha hmotnosti za čalounění.

Střídmost je tématem i v dalších použitelných materiálech, které jsou vyrobeny zhusta z recyklátů. Zbytky polyesterových tkanin z prototypové dílny designového centra či od dodavatelů se znova zpracovávají na odolný materiál, který je možné použít pro různé konstrukce a netřeba mu dalšího čalounění.

Ani to však samozřejmě ve voze nechybí. Na sedačkách a podlaze najdeme speciální samet s výrazným kovovým leskem, tvořený recyklovaným polyesterem. Reaguje na světlo rozptýlené prosklenými plochami karoserie a navíc je vyroben pomocí technologie 3D tisku.

Konečně, co koncept Inception pohání? Vůz stojí na platformě STLA Large a má v útrobách baterii o 100 kWh kapacity, která má díky neskutečně nízké spotřebě 12,5 kWh/100 km stačit až na 800 km dojezdu. Nabíjení má být kromě konektoru CCS Combo2 v přídi vozu možné také indukční technologií, a to v ideálních podmínkách rychlostí až 30 km za minutu.

Vůz pohánějí dva elektromotory, po jednom na každé nápravě, jejichž kombinovaný výkon je 680 koní. Zrychlení z nuly na 100 km/h má zabrat méně než tři sekundy.

Samozřejmě, vůz je „jen“ konceptem a jako takový produkční verzi nemusí dostat - jakkoliv by si nejeden fanoušek Peugeotu přál pořádně silný placatý grand tourer s bezrámovými okny. Technologie a nápady, které ukazuje, se však v jisté míře do sériové výroby dostanou.

Linda Jacksonová, generální ředitelka Peugeotu, na tiskové konferenci dodala, že do roku 2025 bude mít každý model v nabídce značky variantu BEV - bateriového elektromobilu.

„Peugeot se zavázal k elektrifikaci své modelové řady. Od roku 2023 bude 100 % vozidel v nabídce elektrifikováno a v následujících dvou letech bude uvedeno na trh pět nových 100% elektrických modelů. Naše ambice je zřejmá: do roku 2030 se Peugeot stane největší elektrickou značkou v Evropě,“ řekla Jacksonová.

Peugeot 308 má elektrickou verzi, slibuje pohádkovou spotřebu

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám