Hlavní obsah

Originální jeep slaví 85. výročí, o původu názvu existuje několik teorií

2:36
2:36

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Jednou z ikon druhé světové války se stal Willys MB, známý jako Jeep. Jednoduchý vůz schopný jet cestou necestou se těšil oblibě mezi vojáky a později i mezi civilisty. A díky němu se Jeep stal synonymem pro jakýkoli terénní automobil. Jeho předchůdcem byl model „Blitz Buggy“ americké firmy Bantam, jehož první exemplář sjel z výrobní linky v září 1940.

Foto: Stellantis

Willys MB

Článek

Požadavek na vývoj lehkého průzkumného automobilu vznesla americká armáda už ve 30. letech minulého století, v půlce července 1940 vyhlásila soutěž na vůz pro tříčlennou posádku s pohonem všech kol.

Do soutěže vstoupily automobilky Ford, Willys-Overland a American Bantam Car Company. Vůz posledně jmenované, přezdívaný „Blitz Buggy“, začala armáda zkoušet koncem září 1940.

Auto uspělo, ale ministerstvo obrany se obávalo, že vítěz nedisponuje potřebnou výrobní kapacitou, a tak oběma zbylým zájemcům prodloužilo lhůtu na dokončení jejich modelů. Vůči Bantamu to bylo nefér, navíc konkurence mezitím získala přístup k technické dokumentaci jeho vozu.

Souboj výrobců nejprve skončil remízou, když vojáci nakoupili po 1500 vozech od každého z nich. V létě 1941 ale armáda vypsala zakázku na 16 000 aut, kterou vyhrála společnost Willys se svým modelem MB.

Úplně naprázdno z ní ale nevyšel ani Ford. Část objednaných aut se totiž montovala v jeho továrnách, kde získala typickou plochou masku chladiče s výrazným vertikálním žebrováním.

Foto: Stellantis

Willys Quad z roku 1940

O původu názvu Jeep existuje několik teorií. Podle jedné z nich vznikl z označení GP (v angličtině čteno "dží pí"), které nesly vozy původní Fordovy konstrukce. Další badatelé odkazují na kreslený seriál o Pepku námořníkovi, v němž vystupovala postavička Eugene the Jeep. Zvířátko neurčité rasy vynikalo svou obratností a schopností dostat se z každé šlamastiky, stejně jako legendární teréňák.

Ve hře je i slangový výraz „jeep“, kterým vojáci označovali podivně vyhlížející a nevyzkoušené součásti výzbroje.

Ve válečných podmínkách se džíp osvědčil a generál George Marshall ho dokonce prohlásil za „největší americký příspěvek modernímu válečnictví“.

Foto: Stellantis

Willys MB z roku 1943

Armáda nakupovala tato auta ve velkém, celkem bylo vyrobeno kolem 650 tisíc Willysů MB a jejich identických dvojčat, Fordů GPW. Po válce šla dobře na odbyt i civilní verze džípů. Americká armáda začala džíp nahrazovat zcela novým vozem až na konci 50. let.

Značka Jeep je dnes součástí koncernu Chrysler, který je od ledna 2021 v koncernu Stellantis.

Související témata:

Výběr článků

Načítám