Hlavní obsah

Nový Chevrolet Corvette ZR1X útočí na hypersporty, pod kapotou má 1250 koní

3:29
3:29

Poslechněte si tento článek

Automobilka Chevrolet představila dosud nejextrémnější provedení svého sportovního modelu Corvette, který ve verzi ZR1X nabídne 1250 koní, elektrifikovaný pohon všech kol a dynamiku srovnatelnou s tradičními evropskými hypersporty, na které si chce došlápnout.

Foto: Chevrolet

Chevrolet Corvette ZR1X

Článek

Osmá generace sportovního automobilu Chevrolete Corvette, představená v roce 2019, přinesla řadu inovací. Tou nejvýraznější byla konstrukce s motorem uprostřed, v roce 2024 ovšem poprvé nabídla i pohon všech kol s označením E-Ray, který byl navíc řešen elektrifikací.

Nyní se značka rozhodla spojit tradiční (dosud) vrcholnou verzi ZR1 s technikou pohonu všech kol a poprvé představuje verzi s označením ZR1X, kterou označuje jako „pravý americký hypersport“. V plánech přitom měla být již do zahájení vývoje platformy s motorem uprostřed.

Základem pohonného ústrojí je twin-turbo přeplňovaný 5,5litrový motor LT7 V8 z modelu ZR1, který je ručně skládaný a nabízí nejvyšší výkon 1064 koní při 7000 otáčkách. Spalovací motor pohání zadní kola, přední pak roztáčí zesílený elektromotor o výkonu 186 koní (namísto 160 v E-Ray), který je napájen z baterie s kapacitou 1,9 kWh.

Výsledkem je kombinovaný výkon 1250 koní a díky pohonu všech kol i mimořádně působivá dynamika.

Corvette ZR1X slibuje zrychlení z nuly na 97 km/h za necelé 2 sekundy a sprint na 1/4 míle (zhruba 402 metry) pod 9 sekund, přičemž maximální rychlost by měla být až 241 km/h.

Automobilka si přitom měla dát mimořádně záležet také na spolupráci dvou motorů, kvůli čemuž upravovala spalovací osmiválec. Chytrá elektronika přitom neustále sleduje jízdní dynamiku a podle toho upravuje zapojení obou motorů, přední elektromotor se odpojuje až při rychlosti kolem 258 km/h.

K dispozici jsou tři režimy práce s elektrifikací, umožňující dlouhodobě stabilní výkony, případně režimy pro bleskurychlé předjetí nebo zajetí jednoho maximálně rychlého kola.

O zastavení se stará unikátní brzdový systém J59, tvořený karbon-keramickými kotouči o průměru 16,5 palce s desetipístkovými třmeny vpředu a šestipístkovými třmeny vzadu. Při testech pak vůz při brzdění dosahoval přetížení až 1,9 G.

Vůz bude dostupný ve dvou konfiguracích, přičemž základní je koncipována především pro běžné silniční použití s občasnými výlety na okruh a stojí na pneumatikách Michelin PS4S.

Druhá konfigurace nese označení ZTK a je koncipována pro častější okruhové ježdění, čemuž odpovídá tužší nastavení podvozku nebo pneumatiky Michelin Pilot Cup 2. Pro obě verze bude navíc dostupný paket s aerodynamickými doplňky, zvyšující přítlak.

Vůz bude opět dostupný jako kupé i kabriolet a na trh by měl dorazit ještě v tomto roce, cenu ovšem značka nezveřejnila. Zajímavé však bude sledovat, jak si Corvette ZR1X povede ve srovnání s Fordem Mustang GTD. A to jak v oblasti ceny (GTD stojí v USA bezmála 6,9 milionu korun), tak sportovních výkonů.

Ford Mustang GTD se totiž aktuálně chlubí titulem nejrychlejšího amerického vozu na německém okruhu v Nürburgringu, Corvette ZR1X má ovšem díky vyššímu výkonu a pohonu všech kol ty nejlepší předpoklady tento rekord brzy překonat.

Výběr článků

Načítám