Hlavní obsah

Nové Porsche Cayenne je tu, má až 1156 koní

Porsche Cayenne přijíždí ve své čtvrté generaci poprvé jako čistý elektromobil. Na trhu se bude nabízet vedle současné spalovací verze. Alternativa to ale bude velmi výkonná.

Foto: Porsche

Porsche Cayenne Electric

Článek

Původní cayenne vystřelil prodeje Porsche a o 23 let později je třetí generace stále bestsellerem značky. Nyní se však SUV dostává do nových vod s čistě elektrickou variantou.

Se současnou spalovací třetí generací, se kterou Porsche nadále počítá a nejspíš se dočká i faceliftu, nemá společného v podstatě nic. Novinka je postavena na čistě elektrické platformě PPE stejně jako elektrický macan.

Zvenčí jde o typický cayenne, ovšem tentokrát s poměrně odvážnějšími detaily. Je o 55 milimetrů delší než model se spalovacím motorem. Nové SUV je 4985 mm dlouhé, 1980 mm široké a 1674 mm vysoké. Největší rozdíl je v rozvoru o 3023 milimetrech, kde nárůst o téměř 13 cm znamená více prostoru pro nohy pro cestující vzadu.

Zadní sedadla jsou standardně elektricky nastavitelná a nabízí flexibilní možnosti nastavení: od komfortní cestovní polohy až po polohu pro maximální kapacitu. Objem zavazadlového prostoru je 781 až 1588 litrů, k tomu přední zavazadlový prostor o objemu 90 litrů. Vůz umí také táhnout vlek o hmotnosti až 3,5 tuny v závislosti na výbavě.

Nové uspořádání interiéru na první pohled zaujme prohnutým OLED displejem ve středu palubní desky. Nabídne přístup k různým nastavením vozu, přesto pod ním nechybí ani pár klasických fyzických tlačítek.

Před řidičem je 14,25“ OLED digitální přístrojový štít, který může volitelně doplnit head-up displej o úhlopříčce 87 palců s podporou rozšířené reality, zatímco před spolujezdcem může být 14,9“ displej pro ovládání aplikací nebo přehrávání videa, jehož obsah ale díky použité technologii zobrazení nijak neruší ani nerozptyluje řidiče.

Mimořádné zrychlení

Zpočátku bude na výběr ze dvou motorizací, Cayenne Electric a Cayenne Turbo Electric. Obě s pohonem všech kol.

Základní model má v běžném provozu výkon 300 kW (408 k) a s funkcí Launch Control 325 kW (442 k) a točivý moment 835 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 4,8 sekundy a maximální rychlost dosahuje 230 km/h.

Cayenne Turbo zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy, z 0 na 200 km/h za 7,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 260 km/h. Při aktivaci systému Launch Control dosahuje výkonu až 850 kW, 1156 koní, a točivého momentu až 1500 Nm.

Varianta Turbo je vybavena přímým olejovým chlazením elektromotoru na zadní nápravě, což má zajistit vysoký trvalý výkon a účinnost. V běžném jízdním režimu je k dispozici až 630 kW (857 k). Pomocí funkce Push-to-Pass lze stisknutím tlačítka aktivovat dalších 130 kW (176 k) na 10 sekund.

Cayenne Electric nabízí také špičkové hodnoty rekuperace energie a s rekuperačním výkonem až 600 kW dosahuje úrovně Formule E. V běžném provozu zvládnou zhruba 97 procent všech brzdných operací čistě elektromotory. Klasické kolové brzdy zasahují jen zřídka. Pro Cayenne Turbo jsou v tomto případě k dispozici jako volitelná výbava také keramické kompozitní brzdy Porsche (PCCB).

Adaptivní vzduchové odpružení je u obou modelů standardem. Model Turbo je také vybaven samosvorným zadním diferenciálem. Oba modely mohou být vybaveny řízením zadní nápravy, které natáčí zadní kola až o pět stupňů. Kromě toho je pro vlajkovou loď poprvé k dispozici také aktivní systém odpružení.

Srdcem je nově vyvinutá vysokonapěťová baterie s kapacitou 113 kWh, která využívá oboustranné chlazení pro optimální tepelné řízení.

Výsledkem je kombinovaný dojezd WLTP až 642 km pro základní verzi a až 623 km pro Turbo. Díky 800voltové technologii se Cayenne nabíjí stejnosměrným nabíjecím výkonem až 390 kW a za specifických podmínek až 400 kW. Stav nabití lze zvýšit z 10 na 80 procent za méně než 16 minut a energii pro dojezd 325 km (Cayenne) nebo 315 km (Cayenne Turbo) lze získat během 10 minut.

Plně elektrické modely Cayenne je možné objednávat již nyní. Ceny včetně DPH začínají na 2 689 941 Kč pro Cayenne, oproti Taycanu 4 je levnější o více než 50 tisíc. Za 4 242 960 Kč je Cayenne Turbo, ve srovnání s Taycanem Turbo je levnější o více než 300 tisíc.

Související témata:

Výběr článků

Načítám