Článek
Dosud se benzin a motorová nafta zkoumaly jen z hlediska jejich složení, hodnoty oktanového či cetanového čísla nebo obsahu síry. Nová metoda podle mezinárodních standardů CEC ukáže, kolik usazenin při provozu na určitý typ paliva v motoru zůstane.
Metodika CEC předepisuje realizaci komplexních testů výhradně na vybraných konceptech motorů Mercedes-Benz. Použitá metoda "Dirty-Up & Clean-Up" (znečisti - vyčisti) spočívá v jednoduchém principu, kdy je motor provozován s jedním běžným palivem a následně s druhým, například aditivovaným. Jeden 60hodinový test se skládá z 800 cyklů odpovídajících typickému zatížení v městském provozu. Následně se změří množství usazenin na sacích ventilech.
Vzniklé usazeniny mají dopady na základní procesy probíhající v motoru. Negativně ovlivňují proudění nasávaného vzduchu, případně palivové směsi do spalovacího prostoru, v extrémních případech brání dosedání ventilu do sedla nebo pohybu jeho dříku.
Kumulované usazeniny způsobují opotřebení a mohou dokonce měnit kompresní poměr a s ním spojený oktanový nárok motoru, což ve finále může znamenat snížený výkon, vyšší spotřebu paliva a větší emise škodlivin.