Hlavní obsah

Nizozemci zahájili jako první sériovou výrobu solárního auta, stojí přes 6 milionů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

První sériově vyráběný automobil, který se zvládne dobíjet ze slunce, když je zaparkovaný, vstupuje do sériové výroby. Jmenuje se Lightyear 0 a na jeho pořízení je třeba si připravit čtvrt milionu eur.

Foto: Lightyear

Lightyear 0

Článek

Nizozemská společnost Lightyear zahájila jako první na světě sériovou výrobu elektromobilu, který získává energii přímo ze slunečního svitu. První model Lightyear 0 stojí 250 tisíc eur (zhruba 6,1 milionu korun) a firma má již předběžné objednávky na zhruba 150 vozů, napsala agentura Bloomberg.

Lightyear plánuje vyrábět vozy v závodě společnosti Valmet Automotive Oyj ve Finsku. Začne tempem jedno auto týdně. Do druhé poloviny příštího roku by měla výroba stoupnout na pět týdně, řekl agentuře Bloomberg generální ředitel a spoluzakladatel firmy Lex Hoefsloot.

Vůz má na kapotě a střeše zakřivené solární panely. Podle Hoefsloota je schopen v létě v Amsterdamu jezdit bez nabíjení dva měsíce a v Portugalsku až sedm měsíců. Energie získaná ze slunce přidá každý den až 70 kilometrů dojezdu v ideálních podmínkách.

Kalifornský drak nabídne 2 tisíce koní. SUV Drako Dragon stojí 6,8 milionu

AutoMoto

Maximální míra dobíjení ze slunce je energie na 10 km jízdy za hodinu. Samozřejmě, celou tu hodinu musí svítit slunce. Automobilka při představení nabídla i srovnání se zásuvkami: standardní domácí zásuvka za hodinu nabije energii na 32 km jízdy, u veřejné zásuvky se střídavým proudem to je 200 km a u rychlonabíječky 520 km.

To vše samozřejmě v ideálních podmínkách a s tím, že vaše reálná spotřeba energie bude taková, jakou výrobce uvádí, tedy pouhých 10,5 kWh/100 km. Tak neskutečně nízká - běžné číslo je mezi 15 a 20 kWh/100 km - má být díky nízkému odporu vzduchu, jehož hodnota je 0,19. To je na světové špičce

Lightyear 0 má baterii o kapacitě 60 kWh, což dnes není nic výjimečného. Přesto dosahuje dojezdu až 625 km podle měření WLTP, a to zejména opět kvůli svému nízkému odporu vzduchu.

Automobily poháněné sluncem se zatím jen těžko dostávají z fáze prototypu, protože solární panely vyžadují velkou plochu. Hoefsloot dodal, že pro firmu bylo v počátcích náročné získat finanční prostředky, protože investoři se zdráhali vložit své peníze do nového konceptu.

Společnost byla založena v roce 2016. Nyní vyvíjí model Lightyear 2, jehož cena by měla začínat na 30 tisících eur (cca 730 tisíc korun). Jeho výroba by měla začít v roce 2025.

Za slunných dní bez nabíjení? První solární auto pro běžné silnice má produkční verzi

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám