Článek
Malý kei car Nissan Sakura je pro Evropu neznámým modelem, v Japonsku si však již tři roky po sobě drží statut nejprodávanějšího elektromobilu. Není tedy divu, že si právě tento model japonská automobilka vybrala k prezentaci nové koncepce chytrého solárního nabíjení.
Unikátní systém dostal označení „Ao-Solar Extender“ a umístěn je na střeše. Navržen byl přitom tak, aby plynule navazoval na design vozu a nezvyšoval aerodynamický odpor, což by negativně ovlivnilo spotřebu a dojezd.
Nabíječka dokáže vůz nabíjet i za jízdy, nejefektivnější je však při zastavení elektromobilu, kdy se z přední části střešní nástavby vysouvá další solární panel. Solární články pak slibují výkon přibližně 500 Wattů, ovšem za ideálních podmínek.
Například ve větrném počasí se výsuvná část panelu opět skrývá a výkon klesá na cca 300 W, zatímco při dešti se propadá až na cca 80 W. Nissan nicméně věří, že při dostatečném slunečním svitu může panel přidat ročně až 3000 kilometrů dojezdu – prakticky zdarma.
Automobilka si systém vyvinula svépomocí ve vlastním zázemí, přičemž jejím cílem je snížit závislost uživatelů elektromobilů na elektrické síti a zvýšit zájem o tento typ vozidel zjednodušením jejich nabíjení.
Systém Ao-Solar Extender má navíc i skryté funkce. Při vysunutí předního solárního panelu totiž dojde k zastínění čelního skla, kabina se nebude přehřívat a klimatizace nebude potřebovat tolik energie k vychlazení. V případě nouze by navíc vůz se solárním nabíjením mohl být použit jako záložní zdroj elektrické energie.





