Článek
Od všech tří se očekává velmi dobrý prodej, protože jejich velikost je předurčuje k tomu, aby se rychle proplétaly městy a rozvážely zde zboží. Nejprve si popíšeme všechno to, co mají tyto vozy společného.
Malý a přitom dospělý
Auta nemají při délce 3864 mm žádné velké ambice stát se nejprostornějšími vozy na trhu s užitkovými automobily. Ovšem to je jejich asi hlavní přednost. I když to nevypadá, mají v sobě celkem slušný prostor pro náklad. V nákladní verzi se totiž do nich vejde 2,5 - 2,8 kubických metrů materiálu.
Mezi podběhy, které jsou od sebe vzdáleny 1046 mm se v pohodě vejde europaleta, vždyť i délka 1523 mm je dostatečná. A pokud by to někomu nestačilo, může si objednat speciální mřížovou přepážku (má výjimku ze zákona) a sklápěcí sedadlo spolujezdce. To se zasune do podlahy a část přepážky se vyklopí do podélného směru. Pak se zde mohou uložit třeba štafle o délce až 2491 mm.
:. Ve voze lze převážet až 2,5 m dlouhé předměty.
O dobrý přístup se starají zadní dvoukřídlé dveře (rozdělené 3:2), které se otevírají v úhlech 90 a 180 stupňů. V nabídce jsou však i boční posuvné dveře. 6ádnaá ze značek je však nenabízí v nejnižší základní výbavě a je třeba si je dokoupit.
Dobré však je, že je možné si je dát na obě strany. Jejich velikost však není nijak ohromující. Kupříkladu jejich šířka je maximálně 544 mm, nejmenší pak 410 mm. Užitečná hmotnost vozu je 610 kg.
Interiér jako v osobáku
Interiér je velmi pohodlný. Ani vyšší člověk nemá problémy s prostorem na jakoukoli stranu. Navíc je přístrojová deska velmi podobná těm v osobních vozech. Jsou zde použity sice poněkud lacinější plasty, než by tomu bylo v rodinném vozem, ale ani tak si nemůžeme stěžovat. Plno odkládacích přihrádek (za příplatek třeba i psací stolek), ergonomie a příjemná poloha sedadla za volantem na to dají za chvíli zapomenout.
:. Přístrojová deska vozu.foto: Novinky/Jan Čech
I technika z osobáků
Podvozek automobilů je tradiční - vpředu Mc Pherson, vzadu pak vlečená náprava se zkrutným příčníkem. Tuto techniku můžeme najít třeba u Fiatu Grande Punto nebo Peugeotu 308.
Motory jsou pod kapotou celkem tři. tato informace je sice pravdivá, ale přitom mylná. všechny vozy totiž používají jeden společný zážehový agregát 1,4 l s výkonem 54 kW. Druhým motorem je vznětová jednotka o stejném objemu s výkonem 50 kW. Ta se však dodává jen do Citroënu a Peugeotu. Fiat si totiž do vozu nasadil svůj motor 1.3 Multijet (55 kW). Více technických informací o motorech se dočtete v tabulce.
Technické údaje pro verzi Van | |||
---|---|---|---|
Motor | 1.4i | 1.4 HDi* | 1.3 JTD** |
Objem (ccm) | 1360 | 1398 | 1248 |
Výkon (kW) | 54 | 50 | 55 |
při ot./min | 5200 | 4000 | 4000 |
Toč. moment (N.m) | 118 | 160 | 190 |
při ot./min | 2600 | 1750 | 1750 |
Max. rychlost (km/h) | 157 | 152 | 157 |
Spotřeba (l na 100 km) | |||
město | 8,8 | 5,7 | 5,7 |
mimo město | 5,9 | 3,8 | 3,8 |
kombinovaná | 6,9 | 4,5 | 4,5 |
Rozměry vozu (mm) | |||
6864 x 1716 x 1721 | |||
Rozměry nákl. prostoru (mm) | |||
1523-2491 x 1046-1473 x 1205 | |||
Rozvor (mm) | |||
2513 |
* Motor Pro Citroën Nemo a Peugeot Partner
** Motor pro Fiat Fiorino
Cena a výbava Citroënu Nemo
Citroën přichází na český trh s nabídkou vozu Nemo, který se bude prodávat jak v užitkové verzi (již dnes), tak i od půlky roku ve verzi osobní z plechovými zadními okny. Základní cena vozu je 284 900 Kč (1.4i) resp. 324 900 Kč (1.4 HDi). Cena za boční posuvné dveře je 7000 Kč, za pohyblivou otočnou přepážku se sklápěcím sedadlem pak 1100 Kč. Citroën nabízí pouze jednu úroveň výbavy, všechny doplňky si pak může zákazník vybavit za příplatek.
:. Fiat Fiorino, Peugeot Bipper a Citroën Nemofoto: Fiat
Cena a výbava Peugeotu Bipper
Peugeot zatím o ceně osobní verze vyjednává, takže ani nepotvrdil, zda se bude do republiky dovážet. Cena užitkové verze však začíná na 284 100 Kč resp. 324 100 Kč. Je tedy o 800 Kč levnější než francouzský konkurent.
Oněch 800 Kč se však zase projeví v drátěné otočné přepážce, která stojí 1900 Kč. Za posuvné dveře se pak platí opět 7000 Kč.
Cena a výbava Fiatu Fiorino
Fiat, v jehož závodě v Turecku se vozy vyrábí, má největší možnosti prodeje a verzí. Vždyť výroba je rozdělena 50 % pro Fiat a 50 % pro celé PSA. Je to pak znát na nabídce. Fiat již dnes potvrdil, že bude nabízet jak klasický užitkáč (260 000 Kč/295 000 Kč), tak i kombi s plechovými zadními okny (280 000 / 315 000 Kč) ve verzích M1 i N1, ale také na podzim přijde i luxusní verze Panorama se zadními prosklenými okny. Ta zatím cenu nezná.
Cena posuvných dveří je 6500 Kč, dělené drátěné přepážky pak 3900 Kč. Fiat však nabízí Fiorino ve dvou stupních výbavy, a to Base a Elegant.