Článek
Elektrické kliky se patrně staly osudným dalšímu člověku, 31letému řidiči elektromobilu Xiaomi SU7. Zahynul v ranních hodinách v pondělí minulý týden poté, co jeho vůz zachvátil požár po nehodě. Stalo se to ve městě Čcheng-tu, uvádí web ThePaper.
Řidič ztratil kontrolu nad vozidlem, přetočil se do středového dělicího pásu a zastavil se v protisměru. O chvilku později vůz vzplál a třebaže se několik mužů snažilo rozbít okno řidiče či otevřít dveře, nepovedlo se jim to. Jeden z nich chtěl rozbít okno pěstí, další se jej snažil vykopnout.
Xiaomi shares plunged nearly 9% after a fatal crash involving its SU7 electric car, Bloomberg reports
— NEXTA (@nexta_tv) October 13, 2025
According to the outlet, a 31-year-old driver in China collided with another vehicle, crossed into the opposite lane, and the car caught fire. Witnesses tried to pull the man… pic.twitter.com/yPQ70FoKXN
Jakmile se ovšem plameny více rozšířily, museli ustoupit a čekat na hasiče. Ti oheň uhasili, ale řidiče už zachránit nedokázali. Prozatímní informace naznačují, že řidič mohl být pod vlivem alkoholu.
Systém selhal
Ačkoliv u některých aut s elektrickým odjišťováním zámků stačí za kliku více škubnout, aby se aktivoval mechanický zámek, Xiaomi SU7 k nim nepatří. Zevnitř má kromě tlačítek také mechanické páčky na odjištění dveří. Když je ale řidič či pasažér po nehodě v bezvědomí, pochopitelně je nemůže použít. Dveře SU7 jsou navrženy tak, aby se automaticky odemkly při detekci nehody nebo aktivaci airbagů, avšak z dosud nejasných příčin tento systém selhal.
Zprávy o incidentu se rychle rozšířily na čínských sociálních sítích. Akcie Xiaomi propadly o více než osm procent. Není to totiž první podobný případ. V dubnu zahynuli tři lidé po havárii stejného vozu v provincii An-chuej. Řidič a spolujezdec nebyli schopni otevřít dveře, protože ty se po nehodě zamkly. Jeden člověk byl vytažen ze zadní části poté, co svědek rozbil okno, ale svým zraněním později podlehl.
Čínské úřady kvůli podobným případům stanovily povinnost aut mít mechanické vnější kliky – ovšem až od července 2027. Automobilky nyní elektrické kliky do aut montují kvůli designu či jejich nižšímu aerodynamickému odporu, z hlediska bezpečnosti však zcela očividně představují velké riziko.