Článek
Americký odvolací soud definitivně ukončil dlouholetý spor o autorská práva ke známému šedému Fordu Mustang Shelby GT500, známému jako Eleanor z filmu 60 sekund. Podle rozhodnutí z konce května 2025 není vozidlo dostatečně charakteristické na to, aby jeho vzhled chránilo autorské právo. Informuje o tom web The Drive.
Kromě originálu a remaku s Nicolasem Cagem se Eleanor objevila také v meta-filmu The Junkman s původním režisérem a v přepracované verzi nazvané Deadline Auto Theft. Zatímco známý a často kopírovaný šedý vůz se dvěma světlomety uprostřed předního nárazníku vychází z mustangu z 60. let minulého století, v původním filmu měla Eleanor žlutý lak a byla modernějšího designu ze 70. let minulého století.
Soud potvrdil předchozí rozhodnutí, které zbavilo pozůstalost režiséra původního filmu H. B. Halickiho práva bránit nezávislým firmám ve výrobě replik vozu Eleanor. Žaloba společnosti Shelby Trust proti Denice Halické, vdově po režisérovi a držitelce autorských práv k prvním třem filmům, navazuje na předchozí spory. Shelby a Halická se již dříve soudili kvůli replice označené GT500E, jež byla prakticky totožná s vozem z filmu z roku 2000.
Po urovnání tohoto sporu představily firmy Shelby a Classic Recreations model GT500-CR, což vyvolalo další právní bitvu. Právníci Halické tvrdili, že Eleanor je postavou, a tedy chráněným duševním vlastnictvím, což by činilo nepovolené repliky nezákonnými.
Rozhodl Towlův test
Klíčový byl takzvaný Towlův test, pojmenovaný podle sporu DC Comics s Markem Towlem ohledně nelicencovaných reprodukcí Batmobilu. Tento test stanovuje, zda něco lze považovat za „postavu“, na základě tří kritérií: objekt musí mít fyzické i kognitivní vlastnosti, být dostatečně vymezen k tomu, aby byl rozpoznatelný při každém svém výskytu s konzistentními charakteristikami, a také být unikátní s jedinečnými výrazovými prvky.
Podle soudu Eleanor nesplňuje žádné z těchto požadavků. Nejvíce jí škodí nekonzistentní filmové zobrazení a absence antropomorfních vlastností. Eleanor neříká ani nedělá nic výrazného, ani se nechová charakteristickým způsobem. Soud pochopitelně nevyžaduje od „postav“, které nejsou lidmi, úroveň vědomí jako u černého Pontiacu Trans Am „K.I.T.T.“ ze seriálu Knight Rider, kde tento vůz měl vlastní osobnost a dokázal sám jezdit i mluvit, přičemž určitá míra samostatnosti je důležitá pro rozlišení postavy od rekvizity. Soud Eleanor označil právě za rekvizitu.