Hlavní obsah

Model Mondeo se stal vlajkovou lodí evropského Fordu. Oslavil 30 let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ford Mondeo se navzdory své někdejší oblibě nedožil 30 let ve výrobě - alespoň co se týče Evropy. Za svůj život měl čtyři generace a motory od tří- do šestiválcových.

Foto: Ford

Ford Mondeo Mk I

Článek

Model střední třídy Mondeo, který automobilka Ford uvedla na trh 8. ledna 1993, se stal úspěšným nástupcem populárního modelu Sierra. Vyvíjen byl od roku 1986 společně americkým a evropským Fordem a od sierry se zásadně lišil, a to zejména použitím koncepce motoru napříč před přední nápravou a pohonem předních kol.

Foto: Ford

Ford Mondeo Mk I s karoserií liftback

Mondeo bylo zamýšleno jako celosvětové auto (odtud i název z latinského „mundus“ - svět) a jeho výroby se ujal závod Fordu v belgickém Genku. Vůz, dostupný hned ze startu jako sedan, liftback i kombi, zaujal i odborníky a získal prestižní titul Evropský vůz roku 1994.

Mondeo se v Severní Americe prodávalo s drobně odlišným designem a pod označením Contour a také jako Mystique pod značkou Mercury, která tehdy v USA prodávala luxusnější fordy, ale ne na úrovni značky Lincoln.

Budoucí evropské fordy mají být více americké a od roku 2030 plně elektrické

AutoMoto

Zprvu byly pod kapotou jen čtyřválce, v roce 1994 však přibyla i zážehová V6 o 2,5 litru objemu. Ta se ve své nejvýkonnější, 205k specifikaci dostala i do sportovní verze ST200, prodávané v letech 1999 a 2000. Krátce, v letech 1995 a 1996, byl k mání i pohon všech kol k dvoulitrovému zážehovému čtyřválci.

Evropské mondeo prošlo modernizací už v roce 1996. Ta se zaměřila na nejčastěji kritizované oblasti, např. nudný vzhled a nekvalitní světlomety. Zvenčí zůstaly beze změny jen dveře a střecha, u kombíku navíc zadní boční panely.

V Evropě mondeo zpočátku nemělo strhující úspěch navzdory ocenění Evropským autem roku, ale již v roce 1998 se stalo nejprodávanějším rodinným vozem ve Velké Británii. Mimo jiné dbalo na bezpečnost, např. bylo prvním vozem, který se od začátku výroby prodával i s airbagem spolujezdce ve všech výbavách.

Navzdory takové výbavě však získala první generace v modernizované podobě (označované „Mark II“, což trochu zavádějícím způsobem naznačuje druhou generaci) testu Euro NCAP jen tři hvězdičky.

Skutečná druhá generace přišla na svět v listopadu roku 2000 a její design byl výrazně ostřejší. Oproti předchůdci měla o 5 cm delší rozvor náprav, z čehož benefitovali hlavně cestující na zadních sedačkách. Základní design šasi a odpružení zůstaly stejné, což znamenalo stejně jako u první generace výborné jízdní vlastnosti.

Kompletně přepracován byl samozřejmě vzhled zvenčí i zevnitř, který byl ostřejší a výraznější - a dnes s odstupem času lze říci, že i nadčasový, neboť by mu málokterý laik hádal třiadvacet let. K mání byly i tak luxusní prvky výbavy, jako jsou ventilované přední sedačky, systém ESP či hlavové airbagy. Navzdory tomu získal vůz v testu Euro NCAP „jen“ čtyřhvězdičkové hodnocení.

Druhé generaci zůstaly v nabídce tři karosářské varianty: sedan, liftback a kombi. Ve Velké Británii byla dlouhodobě nejprodávanějším vozem ve své třídě a umisťovala se vysoko i v tamním žebříčku celkově nejlépe prodávaných vozů.

Pod kapotou byly největší novinkou tehdy moderní turbodiesely Duratorq, které nahradily stárnoucí osmnáctistovku Endura-D v první generaci. Vrchol tvořil nový třílitrový šestiválec ve sportovní verzi ST220, který dával výkon nejprve 206, později 226 koní.

Třetí generace Mondea (označovaná "Mark IV") přišla na trh v roce 2007 na platformě EUCD, vyvinuté ve spolupráci s Volvem. Publiku se ale odhalila dříve - v bondovce Casino Royale, která měla premiéru v roce 2006.

Design vycházel z konceptu Ford Iosis, odhaleného na frankfurtském autosalonu roku 2005. I zde zůstaly tři možnosti provedení karoserie, tedy sedan, liftback a kombi, ovšem design zádě liftbacku a kombíku si byly více podobné než v minulosti.

Nová platforma neumožňovala zástavbu vidlicového šestiválce a pod kapotou tedy byly výhradně řadové motory. Vrcholem ovšem byl 2,5l přeplňovaný pětiválec od Volva, který dával 220 koní. Všechny ostatní motory byly čtyřválcové.

Foto: Ford

Ford Mondeo Mk V Hybrid

Zatímco druhá a třetí generace mondea neměly přímé sourozence v Severní Americe, u čtvrté generace tomu tak bylo, stejně jako u první. Toto mondeo, označované „Mark V“, nejprve přišlo na severoamerické trhy jako model Fusion a až o dva roky později se začalo prodávat v Evropě pod tradičním jménem. Odklad byl zčásti zapříčiněn i uzavřením továrny v Genku, která vynutila přesun výroby mondea do španělské Valencie.

Čtvrtá a pro Evropu poslední generace mondea přišla na naše trhy v roce 2014 a její výbava byla opět na špici. Toto mondeo bylo prvním evropským Fordem s LEDkovými světlomety, nabídlo také nafukovací zadní bezpečnostní pásy pro snížení tlaku na tělo pasažéra nebo automatické nouzové brzdění v městských rychlostech.

Foto: Ford

Ford Mondeo Mk V ST Line

Pod kapotou byl největším dostupným motorem dvoulitrový čtyřválec v zážehové i vznětové variantě. U obou však právě zde nabízel nejvíce výkonu v historii modelu - 240 koní u benzínu, 210 koní u nafty. Také byl k mání prvně hybrid o kombinovaném výkonu 187 koní a na dolní konec nabídky přibyl tříválec o objemu jednoho litru.

V roce 2021 automobilka oznámila konec mondea bez přímého nástupce. Poslední vůz byl vyroben před necelým rokem - z výrobní linky ve Valencii sjel 4. dubna 2022. Třicátých narozenin se tak model ve výrobě těsně nedožil, alespoň co se týče trhů v Evropě a Severní Americe.

V Číně však vůz dostal i pátou generaci, protože na rozdíl od „západního“ světa, v němž zákazníci milují SUV, je v Číně stále silná poptávka po autech s klasickou tříprostorovou karoserií. Export vozu mimo Čínu nebyl nikdy v plánu.

Ford Mondeo páté generace se představil jen pro Čínu

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám