Hlavní obsah

Mitsubishi slaví 150 let, tři diamanty vždy nezářily

Novinky, ČTK, Marek Bednář

K japonskému průmyslovému koncernu Mitsubishi neodmyslitelně patří logo složené ze třech diamantů. Historie automobilky Mitsubishi, jejíž základy byly položeny 22. dubna 1870, však vždy zářná nebyla.

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi Model A

Článek

Stejně jako některé další automobilky ze země vycházejícího slunce se firma, která je dnes automobilkou Mitsubishi, zpočátku věnovala jinému odvětví než výrobě automobilů. Její rozmach nastal po druhé světové válce, přelom tisíciletí znamenal pád, firma řešila řadu skandálů a v současnosti Mitsubishi těží z aliance s japonským Nissanem a francouzským Renaultem.

Test Mitsubishi L200: Po faceliftu stále skvělé

AutoMoto

Historii Mitsubishi začal psát japonský průmyslník Jataró Iwasaki v dubnu 1870, když založil loďařskou firmu Tsukumo Shokai. O tři roky později firma přijala název Mitsubishi, což v japonštině znamená „tři kosočtverce”. Nejčastěji se však název překládá jako „tři diamanty”.

Po pár letech se firma začala věnovat i těžbě uhlí, aby ho měla dost pro své parní lodě. Koupila loděnici kvůli opravám lodí a pro ni postavila závod na výrobu železa. Přes námořní pojištění se dostala k výrobě letadel, přes námořní plavbu k obchodování.

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi Model A

Automobilovou výrobu zahájila až v roce 1917, kdy sjel z výrobní linky první japonský sériově vyráběný automobil - Mitsubishi Model A, který konstrukčně i technicky vycházel z italského Fiatu 20/30 HP.

Vůz byl sedmimístný a pod kapotou měl 2,8l řadový čtyřválec o výkonu 35 koní. Na svou dobu byl poměrně luxusní a vyráběl se ručně, takže byl drahý a zákazníci dávali přednost importovaným automobilům. Model A tak vznikl pouze ve 22 kusech.

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi Model A

Ve 20. letech vznikla další divize značky se třemi diamanty, společnost Mitsubishi Electric, která se zprvu zabývala výrobou elektrického vybavení pro lodě. Firma Mitsubishi do svého portfolia zařadila i výrobu letadel a železničních vagonů.

Na základě vládní objednávky bylo v roce 1934 vyrobeno armádní vozidlo PX-33 s pohonem všech čtyř kol, které spolu se stíhačkou Mitsubishi A6M, zvanou Zero, patřilo k nejznámějším produktům značky v období druhé světové války.

Foto: Profimedia.cz

Mitsubishi A6M Zero

V poválečných letech se Mitsubishi věnovalo hlavně výrobě užitkových vozidel, návrat k produkci osobních automobilů představoval až levný minivůz Mitsubishi 500 v roce 1960. O tři roky později byl uveden o něco větší kompaktní Colt, jeden z klíčových modelů automobilky.

Počátkem 70. let vznikla samostatná divize Mitsubishi Motors a automobilka začala spolupracovat se zahraničním výrobcem, americkým koncernem Chrysler, která v Mitsubishi koupila 15% podíl. Vozy Mitsubishi tedy vstoupily na americký a australský trh, kde se ovšem prodávaly pod americkými značkami.

Foto: FCA

Mitsubishi Eclipse se v USA prodávalo jako Eagle Talon. Bylo jedním z řady takových modelů.

Do amerických modelů Dodge a Chrysleru se dále začaly montovat motory Mitsubishi. Fanouškům amerických aut nejznámější z nich je šestiválec 6G7, který se na konci 80. a v 90. letech minulého století montoval do obrovského množství vozů Chrysler a Dodge.

Od poloviny sedmdesátých let až do roku 2003 vlastnila značka Mitsubishi také desetiprocentní podíl v korejském Hyundai a technologicky se podílela na vývoji jejího prvního modelu Pony. V osmdesátých letech pak pomáhala s rozvojem malajsijské automobilky Proton.

Foto: Mitsubishi

První generace Mitsubishi Lancer na fotografii z roku 1975

Dva zřejmě nejznámější a nejzásadnější modely Mitsubishi přinesly automobilce úspěchy také v motoristickém sportu. Jedním z nich je model nižší střední třídy Lancer, který byl představen v roce 1973 a automobilka ho nasadila do seriálu mistrovství světa v rallye WRC. Se závodním speciálem Lancer Evolution slavil největší úspěchy finský jezdec Tommi Mäkinen, jenž v letech 1996 až 1999 vybojoval čtyři tituly v řadě.

Foto: LEHTIKUVA, ČTK

Tommi Mäkinen, nejslavnější jezdec rallye za volantem Mitsubishi Lancer Evolution, při Finské rallye v roce 2001

Druhým, doslova kultovním modelem značky, se stalo terénní Pajero uvedené na trh v roce 1982. To si získalo věhlas zejména díky dosud nepřekonaným 12 titulům v nejtěžší dálkové rallye světa - Rallye Paříž-Dakar. Svoje schopnosti předvedl tento klasický offroad nejen při zdolávání písečných dun, ale i v běžném silničním provozu.

Foto: Mitsubishi

První generace Mitsubishi Pajero, známé také jako Montero nebo Shogun

Koncem 90. let zasáhla východoasijské země ekonomická krize a kromě ní muselo Mitsubishi čelit i vlastním skandálům. V roce 2000 například vyšlo na povrch, že firma po více než dvě desetiletí nelegálně zatajovala stížnosti zákazníků. V roce 2004 značka přiznala vadnou konstrukci náboje kol u jednoho typu svých nákladních vozů, což způsobilo více než 50 nehod. Ve stejném roce zrušil americký Chrysler, tehdy už součástí koncernu DaimlerChrysler, s Mitsubishi alianci.

Do vedení skomírající, ztrátové automobilky potýkající se s nedůvěrou zákazníků se v roce 2005 postavil Osamu Masuko, který zavedením restriktivních opatření, změněnou komunikační strategií i včasně provedenou modelovou obměnou přivedl firmu opět k mírnému zisku. U zákazníků zabodovaly omlazené klíčové modely i SUV Outlander.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Současné Mitsubishi Outlander se prodává i v plug-in hybridním provedení (na snímku).

Nadechující se automobilku však o několik let později srazil na kolena další rozsáhlý skandál. V dubnu 2016 přiznala, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva a nadhodnocovali efektivitu využití paliva. Metody testování spotřeby odporující japonským předpisům prý firma používala už od roku 1991. Skandál se týkal jen vozů prodávaných v Japonsku a firma oznámila, že zákazníkům vyplatí odškodné.

Z funkce odstoupil prezident automobilky Tecuró Aikawa, o celou záležitost se začaly zajímat také úřady v USA. Aféra těžce poškodila pověst značky Mitsubishi a vedla k poklesu hodnoty jejích akcií o téměř 40 procent.

Foto: Mitsubishi 4x

Mitsubishi ASX (na snímku po poslední modernizaci v roce 2019) je sice dnes již letitý, ale zákazníky pořád velmi oblíbený model.

V říjnu 2016 se největším akcionářem Mitsubishi stal japonský konkurent Nissan, když dokončil převzetí zhruba třetinového podílu v podniku za 237 miliard jenů (51 miliard korun). Nissan slíbil, že Mitsubishi pomůže zotavit se z negativních dopadů aféry se spotřebou. Zároveň vznikla aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která se řadí se zhruba deseti miliony vyrobenými vozy ročně k trojici největších na světě - konkuruje Toyotě a Volkswagenu.

V roce 2019 samotná značka Mitsubishi vyrobila 1 368 599 automobilů. Necelá polovina z toho vznikla v japonských továrnách, zbytek v zahraničí.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám