Hlavní obsah

Čtyřválec, na který se zapomnělo. Čtvercový motor byl nejkompaktnější

2:35
2:35

Poslechněte si tento článek

Čtvercový čtyřválec, který téměř před sto lety vymyslel Brit Edward Turner, vynikal svou kompaktností. V motocyklech ho však časem vytlačily vysokootáčkové motory. Může najít nové využití v hybridních autech?

Článek

Řadový či plochý čtyřválec je známou věcí, vidlicových čtyřválců se vyrobilo také docela dost. Nejsou to ale všechny možné konfigurace čtyřválcového motoru, připomíná youtubový kanál Driving 4 Answers. Rozebírá totiž čtvercový čtyřválec – nejkompaktnější způsob konfigurace čtyřválcového motoru.

Jeho historie sahá téměř sto let do minulosti k muži jménem Edward Turner. Tento britský konstruktér motocyklů navrhl unikátní kompaktní motor, který v podstatě spojil dva malé dvouválce do jediného čtyřválce. Svůj návrh prodal společnosti Ariel Motors.

Nejde však o pouhé spojení dvou řadových dvouválců. Jak ukazuje video, tento motor má skutečně čtvercový tvar s válci směřujícími přímo dolů ke klikovým hřídelím.

Pozoruhodné je, že design využívá dvě protiběžné klikové hřídele spojené ozubenými setrvačníky. Hřídele jsou vzájemně otočeny o 180 stupňů, což znamená, že vždy dva diagonálně protilehlé písty jdou nahoru a dolů. Sekvence pohybu pístů i pořadí zapalování jsou tedy identické s řadovým čtyřválcem. Výsledkem je dobře vyvážený motor s plynulým chodem.

Společnost Ariel Motors vyráběla motocykl Square Four téměř 30 let a čtyřválcové čtvercové motory používalo i několik dalších výrobců motocyklů. Motor poskytoval dobrý výkon v nízkých otáčkách, ale na svou dobu byl poměrně nákladný a potýkal se s problémy s přehříváním. Omezený prostor pro účinný sací systém nebyl překážkou jen dokud byl motor provozován v nízkých otáčkách.

S vývojem motocyklové technologie směrem k malým vysokootáčkovým motorům však čtvercový nízkootáčkový čtyřválec nemohl konkurovat. V konstrukci nebylo dostatek prostoru pro efektivní sací systém, který by umožnil vyšší otáčky a větší výkon. Ariel ukončil výrobu Square Four v roce 1959.

Foto: Suzuki

Suzuki RG400 z roku 1985 s dvoutaktním čtvercovým čtyřválcem

Nejen tento stroj však měl čtvercový čtyřválec, „jen“ byl jediný masově vyráběný čtyřtaktní. Ještě v 80. letech se čtvercovými čtyřválci o objemu od 400 do 750 kubických centimetrů experimentovaly japonské značky Suzuki a Kawasaki. Jejich motory však byly dvoutaktní.

Driving 4 Answers ve svém videu navrhuje použití čtvercového čtyřválce i v automobilech. Díky jeho kompaktnosti by mohlo být snazší zastavět ke čtyřválci dvě turbodmychadla, příp. by takováto konfigurace čtyřválce mohla uvolnit místo pro hybridní techniku.

Výběr článků

Načítám