Hlavní obsah

Máte u nádrže auta písmena XTL? Jejich význam vás nejspíš překvapí

4:43
4:43

Poslechněte si tento článek

Na nádrži nových automobilů se vznětovými motory se již pár let může objevovat zkratka XTL, jejíž význam nemusí být na první pohled zřejmý. Prozrazuje ovšem, že vůz je kompatibilní s novým druhem paliva, které zanechává výrazně nižší uhlíkovou stopu a přináší i řadu dalších benefitů.

Foto: Škoda Auto

Hrdlo nádrže vozu Škoda se vznětovým motorem a označením XTL

Článek

V automobilovém průmyslu se běžně setkáváme s obrovskou spoustou různých zkratech, mladoboleslavská automobilka se nedávno rozhodla přiblížit jednu, která mohla být dosud mnoha motoristy přehlížena. Ukrývá se totiž u palivové nádrže vozů se vznětovými motory, kde už běžně mnoho informací nehledáme.

Pokud má vůz na vnitřní straně krytu nádrže nebo u samotného hrdla nádrže vedle tradičního označení nafty B7 i označení XTL, znamená to, že je uzpůsoben i pro spalování syntetické nafty, jinak označované také HVO. Při jejím používání přitom klesají emise COživotního cyklu paliva a vozu až o 90 procent, neboť je výrazně omezeno uvolňování nového CO2.

Životním cyklem paliva je chápána cesta, která začíná vytěžením a zpracováním surovin, která pokračuje jejich spalováním, během nějž se uhlík uložený v palivu uvolňuje do atmosféry v podobě CO2. V případě fosilních paliv jde o jednosměrnou cestu uhlíku z podzemí do atmosféry (vzniká v ní tak nové CO2), u obnovitelných paliv jako HVO či biopaliv je pak tento cyklus částečně uzavřený.

„Nafta HVO je vyrobena převážně z použitých kuchyňských a odpadních rostlinných olejů, kdy rostliny při svém růstu nejdříve fotosyntézou absorbovaly CO2 z atmosféry, který se následně po spálení paliva do vzduchu vrátí,“ vysvětluje koloběh Martin Řepka z Technického vývoje Škoda Auto.

Oproti běžné naftě mají HVO paliva mnoho výhod. Kromě zmíněných nižších emisí CO2 jde například o vyšší cetanové číslo zlepšující efektivitu spalování, produkují také méně emisních škodlivin (včetně emisních částic, čímž šetří filtr pevných částic), vytváří méně usazenin, vydrží až 10 let bez degradace, a navíc neabsorbují vzdušnou vlhkost.

HVO přitom není bionaftou. Pod zkratkou touto zkratkou se skrývá hydrogenizovaný rostlinný olej (hydrotreated vegatable oil) a tento typ paliva se vyrábí, jak již bylo řečeno, z odpadního oleje, nejčastěji tedy z použitých kuchyňských a odpadních rostlinných olejů a živočišných tuků. V procesu hydrogenace se pak původní sloučenina mění za pomoci vodíku na novou, stabilnější.

Naopak bionafta patří do skupiny paliv MEŘO – metylester řepkového oleje. Toto palivo se vyrábí z rostlinných olejů transesterifikací, oproti HVO je poměrně nestabilní a v čase degraduje. Podle normy EN 590 se MEŘO přimíchává do fosilní nafty v maximálním objemu 7 % a taková směs se následně označuje jako B7.

Nový typ paliva mohou bezpečně vyzkoušet motoristé, jejichž vůz je označen právě zkratkou XTL, která sama odkazuje na skupinu parafinických naft, do nichž HVO spadá. Pod zkratkou se pak ukrývá termín X-to-Liquid, přičemž k výrobě může být použita biomasa, zemní plyn či bioplyn nebo voda a CO2 za pomoci obnovitelné energie.

V případě vozů značky Škoda Auto je možné používat HVO pro vozy vyrobené od 25. kalendářního týdne roku 2021, od dubna 2024 pak HVO dostávají všechny dieselové vozy značky Škoda z výroby. Zákazníci, kteří by chtěli palivo vyzkoušet, ale jejich vůz postrádá zkratku XTL, se mohou na kompatibilitu doptat u obchodních zástupců automobilky.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Škoda Octavia Combi se vznětovým motorem

Palivo je obecně považováno za bezproblémové a u vozů mladoboleslavské značky by neměl být problém s jeho používáním u vozů vyrobených od roku 2015. „Technické obtíže, například degradaci některých pryžových částí nebo těsnění, jak tomu může být například u etanolu jako alternativy k benzínu, HVO nezpůsobuje,“ vyzdvihuje Řepka bezproblémovost paliva.

Syntetickou naftu HVO je samozřejmě možné používat i v dalších vozech se vznětovými motory, označenými zkratkou XTL u nádrže. Například značka Audi již v roce 2022 schválila HVO i pro své vznětové šestiválcové motory, zatímco BMW tankuje od roku 2024 naftu HVO do nově vyrobených vozů jako první palivo. Kompatibilitu starších motorů s HVO palivem je však lepší vždy předem konzultovat s výrobcem daného automobilu.

Dostupnost HVO se liší v závislosti na trhu. V Česku by měla být aktuálně asi dvacítka stanic, kde lze HVO natankovat. Například ve Finsku se pak v roce 2023 HVO podílelo na spotřebě nafty dokonce 43 procenty. Ceny bývají oproti běžné naftě nepatrně vyšší, ovšem často srovnatelné s cenami prémiové nafty, která někdy také může obsahovat HVO namísto bionafty.

Výběr článků

Načítám