Hlavní obsah

Lidar nového volva poškozuje foťáky a kamery

2:37
2:37

Poslechněte si tento článek

Výkonný senzor, který má zajišťovat vyšší bezpečnost při jízdě, vyzařuje světelné paprsky a ty mohou poškodit senzory fotoaparátů a kamer. Někteří obdivovatelé nového modelu už se o tom přesvědčili na vlastní kůži.

Foto: Volvo

Detailní záběr Lidaru na střeše Volva EX90

Článek

Nové čistě elektrické SUV Volvo EX90 nepřineslo po stránce designu žádnou zásadní revoluci, velkou pozornost ale přitahuje jeho drobná boule nad čelním sklem, do které automobilka ukryla senzor označovaný jako Lidar.

Pod touto zkratkou se skrývá označení „Light Detection and Ranging“, někdy se ale objevuje také výklad „Laser Imaging, Detection and Ranging“. V obou případech se ale jedná o celkem jednoduchou vysvětlivku významu tohoto zařízení, které se stále častěji objevuje na moderních automobilech.

Zařízení totiž funguje na principu vyzařování laserových paprsků do okolí a následným měřením času jejich odrazu zpět do senzoru mapuje okolní prostředí a vzdálenost různých překážek. To může být velmi užitečné jak pro zajištění vyšší pasivní bezpečnosti, tak pro systémy částečně či plně autonomního řízení.

Paprsky vyzařované systémem do okolí nejsou pro běžné oko viditelné, u elektronických zařízení však mohou vést k poškození jejich senzorů, což platí pro foťáky, kamery a také telefony vybavené kamerami. S vlastním zážitkem se na sociální síci Reddit pochlubil uživatel s přezdívkou Jeguetelli.

Při natáčení vozu namířil fotoaparát přímo na lidar. Během chvíle se na záběru začaly objevovat barevné artefakty, které naznačovaly poškození senzoru. Ty zmizely ve chvíli, kdy autor videa oddálil záběr a mobil přešel na jinou čočku s jiným senzorem. Ta měla širší úhel záběru a zřejmě i z toho důvodu by neměl lidar ohrozit couvací kamery okolních aut.

Automobilka doporučuje nemířit přímo na lidar

Pro lidský zrak by pak lidar neměl představovat žádné riziko, neboť jeho paprsky se pohybují v jiném spektru, než vnímá lidské oko, jak již v minulosti upozornil web Lidar News, který se tématu poškození senzorů ve fotoaparátech lidarem věnoval již v lednu tohoto roku.

Sama automobilka Volvo přitom již v minulosti zveřejnila varování, které doporučuje nemířit objektivy fotoaparátů a kamer přímo na lidar, jak upozornil web The Drive, který se věnoval i případu poškození telefonu. Problém by přitom měly představovat především detailní záběry, tedy pořízené zblízka.

Pro pořízení takových záběrů doporučuje společnost použít speciální filtry či ochranné kryty, které by měly poškození předejít. Některé kamery a fotoaparáty by navíc již z výroby měly být opatřeny technologií, která zabraňuje poškození při vystavení zdrojům světla s vysokou intenzitou, jako má právě lidar.

Foto: Volvo

Volvo EX90

Výběr článků

Načítám