Článek
Toyota zásadně mění hierarchii svých značek oddělením Century jako samostatné luxusní značky, postavené dokonce nad Lexusem.
Takto vytvořit značku „ve vlastní třídě“ napadlo předsedu představenstva Akia Tojodu, který zároveň přiznal nespokojenost s vystavením modelů Century na stánku Toyoty během loňské Japan Mobility Show.
Century přišel na svět původně jako luxusní sedan v nabídce Toyoty o více než dvě desetiletí před Lexusem – jméno bylo prvně použito v roce 1967. Od té doby prošlo třemi generacemi, přičemž druhá zůstává jedinou toyotou s motorem V12. Model zůstával téměř výhradně na japonském trhu až do roku 2023, kdy se značka více osamostatnila a přidáním SUV s označením Century zahájila globální expanzi vstupem do Číny.
Podle šéfa brandingu Simona Humphreyse bude Century fungovat nezávisle jako „naprostý vrchol“, zaměřený na modely s vysokou cenou a velmi nízkými objemy výroby. Pozici lze přirovnat k tomu, jakou má Rolls-Royce ve skupině BMW nebo Bentley ve skupině Volkswagen.
Luxusní kupé, které se představí koncem měsíce na Japan Mobility Show 2025, představí ethos značky pod heslem „Jeden z jednoho. Jeden na tomto světě, z této země“ a naznačuje extravagantnější vozidla než cokoli nesoucího znáčku Lexus.
Ten mezitím plánuje radikální změny. Koncept elektrického MPV o třech řadách sedaček a šesti kolech představuje odvážný nový směr. Tojoda v souvislosti s ním oznámil, že luxusní limuzína od Lexusu LS již neznamená „Luxury Sedan“, ale „Luxury Space“. Je přesvědčen o realizaci neobvyklého vozu, ačkoli to označil za „obrovskou výzvu“.
Radikální třínápravový nástupce dosavadního LS se dostane do výroby pouze pokud splní standardy značky pro „tichou jízdu, pohodlí a schopnost jezdit po jakékoli silnici“. Humphreys dodal, že Lexus „bude svobodnější“ a prozkoumá nové nápady bez „kopírování kohokoli jiného“.
Právě MPV s označením LS je popisováno jako „nová forma luxusního vozu pro budoucnost“. Automobilka však už luxusní MPV ve svém portfoliu má pod označením LM. Tradiční sedan LS, který založil značku na konci 80. let, ve výrobě skončí edicí Heritage 2026.
Toyota na letošní Japan Mobility Show představí několik nových modelů včetně konceptu elektrické corolly.
Dlouho očekávaný supersport se tam však neobjeví, ten debutuje online 5. prosince před výstavní premiérou v lednu 2026 na tokijském autosalonu.