Článek
Ruská automobilka AvtoVAZ sice představila kompaktní terénní model Lada Niva již v roce 1977, jeho výroba však s drobnými úpravami probíhá dodnes. Nejdéle vyráběný offroad na světě se navíc dočkal nové soutěžní úpravy Sport Turbo, která byla uzpůsobena pro náročný závod Silk Way Rally (Rallye Hedvábná stezka).
V tomto závodě se Lada Niva neobjeví poprvé, oproti loňským vozům startujícím v kategorii T2 však nový speciál vznikl pro třídu Raid Sport. Vůz tak musel projít radikálními změnami, z nichž mnohé jsou patrné už na první pohled.

Soutěžní crossover má kompletně přepracovaný podvozek a nový motor s výkonem 280 koní.
Vůz dostal například nezávislé zavěšení obou náprav s dvojitými tlumiči, rozvor byl prodloužen na 2550 mm, rozchod kol zvětšen na 1680 mm a světlá výška vyrostla na 350 mm. Rozsáhlým změnám pak byla uzpůsobena i karoserie s většími podběhy a vystouplými blatníky. Vůz má také zvýšené sání, upravená světla, nová boční okna a střešní ventilaci.
Pod kapotou je uložen 1,6litrový přeplňovaný motor, vyvinutý z pohonné jednotky pro model Lada Vesta 1.6T. Motor je naladěn na maximální výkon 280 koní s maximálním točivým momentem 340 Nm.
Spojen je s šestistupňovou sekvenční převodkou a pohonem všech kol s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. O bezpečné zastavení se starají kotoučové brzy o průměru 302 mm se čtyřpístkovými třmeny. Vůz dostal také zesílenou palivovou nádrž nebo závodní kabinu se skořepinovými sedadly, bezpečnostním rámem a navigačním systémem.

Model Lada Niva byl představen v roce 1977 jako první sériově vyráběné SUV se samonosnou karoserií. Vůz se bez větších změn vyrábí dodnes, stáří už je ale na jeho designu i technice dobře patrné.
Závodu se letos zúčastní dva vozy Lada Niva Sport Turbo pod vlajkou týmu Lada Sport Auto Finance. První vůz přitom budou řídit vítězové loňského ročníku Dmitrij Voronov a Kirill Jenikejev.