Článek
Od napadení Ukrajiny je ruský automobilový průmysl i kvůli různým sankcím značně izolovaný a obrací se především na spolupráci s Čínou, jejíž automobilky pomalu začínají ovládat tamní trh. Tradiční ruská automobilka AvtoVaz ovšem nyní představila nový model Lada Azimut, který má podle ní pocházet z čistě domácího vývoje a v Rusku by měl být také vyráběn.
Podle tiskové zprávy se měli na vývoji konceptu, designu i odladění produkčního vozu podílet ruští specialisté a pro vůz mělo vzniknout téměř 1000 originálních komponent, z nichž některé jsou zcela nové, zatímco jiné inovované.
Technickým základem vozu je platforma modelu Vesta dodávaného s karoserií sedan a kombi. Ta vznikla ještě ve spolupráci s aliancí Renault–Nissan–Mitsubishi. Je tak pravděpodobné, že využívá komponenty původně navržené pro tuto platformu, ovšem nyní vyráběné v Rusku.
Crossover Azimut má ve srovnání s modelem Vesta samozřejmě přepracovaný design, který se v sobě snaží snoubit modernu a robustnost. Příď zaujme motivem X s výrazným světelným podpisem a světly navazujícími na masku. Tvar X se objevuje také na bocích vozu s tradičním oplastováním podběhů, které vyplňují 18“ litá kola.
Zaujme také dvoubarevným lakováním s černou střechou, šedými dekory nebo zadními světly propojenými osvětlenou linkou napříč pátými dveřmi a naznačenými koncovkami výfuků v nárazníku. Automobilka slibuje světlou výšku až 208 mm a krátké přesahy karoserie, díky čemuž by crossover mohl zvládnout i lehčí terén.
Vcelku moderně působící kabina slibuje standardně digitální přístrojový štít a 10“ displej infotainmentu, na jehož ekosystému se měla podílet společnost Sberbank. Systém by měl zahrnovat například hlasové ovládání, on-line navigaci, virtuálního asistenta nebo hudební službu.
Ve výbavě vozu by se měl objevit samostatný panel dvouzónové klimatizace, vyhřívání volantu, kamerový systém snímající okolí nebo panoramatická střecha. Již v základu by měla posádka dostat navigaci, LED světlomety nebo bezklíčový přístup.
Pod kapotou modelu Lada Azimut mají být dvě modernizované pohonné jednotky z vlastního vývoje o objemu 1,6 a 1,8 litru, nabízející výkon 120 a 132 koní, spojené s šestistupňovou manuální a CVT převodovkou. V budoucnu značka slibuje i turbem přeplňovaný motor o výkonu až 150 koní v kombinaci s klasickou automatickou převodovkou.
Automobilka plánuje zahájení výroby modelu Lada Azimut v roce 2026, ceny však prozatím nezveřejnila.