Hlavní obsah

Lehká a hbitá mazda pro mladé

Právo, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ve světové výstavní premiéře představila Mazda Motor Corporation na lednovém mezinárodním autosalonu v Detroitu lehký a hbitý koncept MX-Micro Sport.

Foto: Dan Novotný

Z minulého ročníku

Článek

Koncept MX-Micro Sport se čtyřválcem a šestistupňovou převodovkou je nejnovější snahou Mazdy předvést, jaká je další budoucnost v modelové linii vozů Zoom-Zoom, známé už z Mazd 2,3 a 6. V sériové podobě se má tato malá, avšak zároveň sportovní a atletická mazda objevit ještě letos, a to nejdříve na americkém trhu.

U konceptu je na první pohled zřejmá sebejistota vnějšího designu, která propojuje ve stylizaci napětí a vysoký kontrast.

Pro aktivní životní styl

"Tento koncept přesvědčuje sportovním a moderním vzhledem. Je zaměřen na mladší zákaznickou skupinu, která žije aktivním životním stylem. V designu vozu jsme nezapomněli na ducha Zoom-Zoom, ale současně jsme se snažili tento duch zacílit novým směrem a překonat naše tradiční rodinné tvary," řekl šéfdesignér konceptu Kunihiko Kurisu.

Sloupky A a B a posuvná okna jsou vyvedena ve vysoce lesklé černé barvě a vytváří tak značně integrovaný vzhled s prosklenou plochou bočních oken. Celkové prosklení vozu vytváří silný kontrast se zvláštní červenou barvou exteriéru vozu.

Výrazná boční linie, kombinovaná s ostrým předním a zadním nárazníkem, vytváří napětí a pocit síly. Vzhled vozu podtrhují 17palcová litá kola, která umocňují pocit solidního tvaru konceptu, který je sportovní a agresivní. Všechny designové prvky podtrhují dynamiku a vysokou kvalitu vozu.

V konceptu se odráží rovněž inspirace automobilovým sportem, o čemž svědčí např. zadní vzduchové difusery, svislé štěrbiny na koncích zadního nárazníku a na středu umístěný zdvojený výfuk.

Větší prostor z menšího

Velká pozornost byla věnována prostoru a komfortu interiéru. Schopnost vytvořit větší prostor z menšího je už tradiční dovedností designérských a inženýrských týmů Mazdy. Tu získaly v průběhu let vývojem malých a úspěšných vozů pro klíčové trhy na celém světě.

Přední sedadla byla speciálně vyvinuta, aby skýtala jedinečné boční vedení - skoro jako sedadla použitá v nové Mazdě 3 - a komfortní oporu těla. Zadní sklopná sedadla byla tvarována tak, aby poskytla dobré vedení těla a usnadňovala nastupování a vystupování z vozu.

Při délce 3980 mm je koncept Mazda MX-Micro Sport zcela kompaktní a o plných 505 mm kratší než nová pětidveřová Mazda 3. Současně je skoro stejně široký jako Mazda 3 a o 85 mm vyšší, takže kabina nabízí dostatečný prostor čtyřem dospělým cestujícím. Úložný prostor je vybaven oddělitelnou přepážkou pro flexibilní uspořádání tohoto prostoru.

Sázka na barevné kombinace

Působivost designu vnitřku je založena nejen na propracovanosti každého detailu, ale rovněž na výběru barev. Interiér se nese v kombinaci černé a hnědé kůže s jemným červeným prošíváním. Toto barevné ladění přechází od palubní desky až do čalounění dveří a vyjadřuje individualitu a aktivní životní styl, který je charakteristický pro cílové zákazníky.

Palubní deska vyniká zajímavým členěním, které doplňuje kaplička s velkými, černobílými přístroji. Napravo od volantu je velký multifunkční displej. Díky umístění na středu mezi řidičem a jeho spolujezdcem je displej dobře čitelný a mohou ho tak snadno obsluhovat oba dva.

Dodatkovou výbavou konceptu MX-Micro Sport je vstup do vozu bez klíčů, prostřednictvím karty, která obsahuje osobní údaje o řidiči. Motor se pak startuje už jen tlačítkem a stejným způsobem se ivypíná.

Dynamický výkon

Dobrá stabilita, progresivní řízení a jedinečná odezva při brzdění jsou shodnými aspekty všech modelů značky Mazda a popisovaný koncept nemá být výjimkou. Jedinečný pocit z řízení má uživatel zažít nejen při rychlé jízdě na otevřených silnicích, ale také třeba při pomalém popojíždění v dopravní zácpě.

Mazda MX-Micro Sport je vybavena osvědčeným zážehovým čtyřválcem o objemu 2,0 l o výkonu 146 koní a nejvyšším točivém momentu 187 Nm při 4500 ot./ min. Motor je kvůli snížení hlučnosti a přenosu vibrací do kabiny uložen na silentblocích plněných kapalinou. Má mj. 16ventilový rozvod se systémem proměnlivé délky sacího potrubí. Výfukové potrubí bylo speciálně odladěno, aby vydávalo příjemný sportovní zvuk.

Stejně jako u všech ostatních zážehových motorů Mazda je motor nastaven tak, aby byl k dispozici dostatečný točivý moment v celém rozsahu otáček a poskytoval tak dobrou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu.

Koncept MX-Micro Sport je vybaven šestistupňovou převodovkou, která dává možnost využít sílu motoru a umocnit radost z jízdy.

Související články

Rinspeed Splash: sportovní obojživelník

Švýcarská "továrna snů", Rinspeed Inc., zhmotnila tajné přání mnoha automobilových nadšenců, když oznámila projekt obojživelného sportovního vozu Rinspeed...

Šestá generace Corvetty je na světě

Na právě probíhajícím Mezinárodním autosalonu v Detroitu představil koncern General Motors již šestou generaci Corvetty. Chevrolet Corvette C6 je oproti svému...

Výběr článků

Načítám