Hlavní obsah

Lada v Rusku pozastavuje výrobu. Automobilka je odstřižena od západních dílů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zhruba pětina dílů, které ruská automobilka AvtoVAZ používá k výrobě vozů Lada, pochází ze zahraničí, mimo jiné i z EU. Oba závody tedy kvůli sankcím uvaleným na Rusko v odpovědi na invazi na Ukrajinu musely pozastavit výrobu.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Lada (ilustrační foto).

Článek

Nejen automobilky v EU mají kvůli ruské invazi na Ukrajinu problémy s dodávkami dílů, své dva výrobní závody v Togliatti a Iževsku musel zastavit také ruský AvtoVAZ, vyrábějící vozy značky Lada.

Výroba lad spoléhá z 20 % na dodávky dílů ze zahraničí, mimo jiné i z EU. Zejména jde o konektory a elektronické součástky. A právě ty kvůli sankcím uvaleným na Rusko chybějí, takže továrny stojí. Ta v Togliatti se prvně zastavila 5. března, později přišla druhá odstávka ve dnech 9.–11. března.

Web The Drive, který o problému píše, cituje někdejšího člena představenstva AvtoVAZu – ale nejmenuje ho –, který poměrně výstižně shrnul závislost firmy na zahraničních dodávkách: „Pokud se zastaví obchod, zastaví se AvtoVAZ.“

Rubl prudce padá, zboží v Rusku raketově zdražuje

Zahraniční

Zaměstnanci továren si buď vezmou dovolenou a budou pobírat plnou mzdu, nebo její nižší náhradu, pokud si dovolenou odmítnou vzít. V každém případě by o práci neměli přijít, alespoň podle dostupných informací. Firma samozřejmě doufá, že se výroba co nejdřív rozběhne.

Lada měla v loňském roce 21procentní podíl na ruském trhu, což znamená, že dlouhodobý výpadek výroby může mít významné následky. A to nejen pro Rusko, ale i pro francouzský Renault, který drží něco přes 2/3 akcií firmy Lada Auto Holding, která je majitelem AvtoVAZu. Ten loni prodal okolo 350 tisíc aut a Renault měl v loňském roce čistý zisk 181 milionů dolarů (4,18 miliardy korun) ze svých ruských aktivit.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám