Hlavní obsah

Koenigsegg CC850 přijíždí s megawattem výkonu a složitou převodovkou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výroční koenigsegg kombinuje automatické a manuální řazení způsobem, který je světově unikátní. K tomu má přes 1400 koní a s 50 vyrobenými kusy bude velmi exkluzivním zbožím.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg CC850

Článek

Fanoušci značky Koenigsegg si při pohledu na nejnovější ängelholmský stroj možná řeknou, že to je nějaké divné CC8S.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg CC850

To, na co se díváme, však není CC8S, nýbrž CC850 - zbrusu nový stroj, jehož design je, řekněme, modernizovaným vzhledem původního CC8S, prvního produkčního auta značky, které se představilo před 20 lety. CC850 je jeho připomínkou.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg CC850

Zatímco ale CC8S mělo v útrobách kompresorem přeplňovaný Modular V8 od Fordu, CC850 má pohonné ústrojí z modelu Jesko. To znamená vlastní pětilitrový osmiválec se dvěma turbodmychadly, který při běhu na palivo E85 (směs 15 % benzínu a 85 % bioetanolu) dává více než megawatt výkonu - konkrétně 1033 kW, tedy 1405 koní. Natankujete-li normální benzín, výkon klesne na „pouhých“ 1202 koní.

Lexus zvažuje virtuální manuální převodovku pro elektromobil

AutoMoto

Zajímavější technická vymoženost je o kousek dál - je jí převodovka. Technicky je to devítistupňová vícespojková převodovka z jeska, která má místo jedné či dvou spojek na vstupní hřídeli tři spojky mezi jednotlivými sadami ozubených kol.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg CC850

V interiéru ale vidíme klasickou kulisu řazení, která by odpovídala sedmistupňové manuální převodovce. Jak je to možné? Jednoduše - pokud řidič chce, může řadit manuálně, jako by jel v autě s normální šestistupňovou převodovkou. Má k dispozici spojkový pedál, a pokud mu nejdou rozjezdy, může mu motor zhasnout.

Celé to však funguje elektronicky, nikoliv mechanicky, tedy že přeřazení v kulise dá povel elektronice a ta zvolí patřičný kvalt. Z devíti možných převodových poměrů vůz vybere šest podle toho, v jakém je zrovna jízdním režimu, takže celkem je jich dostupných všech devět.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg CC850

Sedmá drážka v kulise je označena písmenem D a slouží k jízdě s plně automatickým řazením, osmá je zpátečkou. Takovýto systém, který je zároveň manuálním a automatickým řazením, je světově unikátní.

Kromě detailů o převodovce a výkonu zveřejnil Koenigsegg „jen“ hmotnost vozu, která činí 1385 kg. Není tedy pochyb o tom, že bude neskutečně rychlý. Jak rychlý, však známo není.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg CC850

Stejně tak není známo, jakou sumu bude muset zaplatit padesátka zákazníků - víc kusů nevznikne a 50 jich je proto, že zakladateli automobilky Christianu von Koenigseggovi je zrovna 50 let -, aby ho mohla přidat do své sbírky.

Nutno ovšem dodat, že s takovou výrobní sérií to bude oproti původnímu CC8S tuctovka - těch totiž vzniklo jen šest kusů.

Foto: Profimedia.cz

Koenigsegg CC8S

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám