Hlavní obsah

K řízení motocyklu do 125 ccm bude stačit řidičské oprávnění skupiny B

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ministerstvo dopravy plánuje od roku 2012 změny pro řízení motocyklu. Pro stroje se zdvihovým objemem do 125 kubických centimetrů bude stačit řidičské oprávnění skupiny B. Naopak mladé zájemce o řízení silných motorek čekají přísnější podmínky.

Článek

Změna připravované novely, která by měla vstoupit v platnost od ledna 2012, nabídne možnost řídit motocykl do 125 ccm s řidičským oprávněním skupiny B (motorová vozidla do 3,5 tuny). „Platí to však pouze pro motorky vybavené automatickou převodovkou a jen při řízení na území České republiky,“ řekl Novinkám Martin Novák z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Samočinnou převodovku mají především skútry, většina motorek má manuálně ovládanou převodovku.

Další změnou je, že na motocykl s výkonem nad 35 kW (48 k) půjde získat řidičské oprávnění až od 24 let. Pokud bude mít žadatel alespoň dvouletou zkušenost s méně výkonnými motocykly, bude mu umožněno složit zkoušky už v 20 letech.

Lidé, kteří získali řidičský průkaz na osobní auto před více než deseti lety, v něm mají skupinu A1 zapsanou. Ovšem s omezením na objem 50 ccm. Později vydávané řidičské průkazy na osobní automobily se vydávaly pouze na skupinu B, tedy motorová vozidla s hmotností do 3,5 tuny.

Nové znění jednotlivých podskupin v kategorii A – motocykly:
skupina AM - EU sice navrhuje min. věk 16 let, ČR si však ponechává stejně jako dosud hranici 15 let. Konstrukční rychlost stroje nesmí přesáhnout 45 km/h.
skupina A1 - EU navrhuje 16 let, ČR tuto hranici akceptuje. Jde o motocykly s objemem válců do 125 cm3, s výkonem do 11 kW a poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,1 kW/kg a dále pro motorové tříkolky s výkonem do 15 kW.
skupina A2 - EU navrhuje min. 18 let, ČR akceptuje. Tato kategorie je pro motocykly s výkonem motoru do 35 KW a s poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,2 kW/kg.
skupina A - EU navrhuje min. 24 let. V ČR jsou zavedeny dvě věkové hranice - 24 let v případě, že řidič nebude mít žádnou předchozí zkušenost s řízením slabší motorky a 20 let v případě, že řidič měl předchozí skupinu A2 (min. rozpětí dle nařízení EU mezi skupinami A2 a A činí 2 roky).
Zdroj: MD ČR

Anketa

Využili byste změnu a jezdili na slabší motorce s oprávněním pro skupinu B?
ano, změnu bych přivítal/a
87,8 %
ano, i když bych se to musel/a naučit
2,7 %
ne
9,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 16035 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám