Článek
Zřejmě díky zákonné povinnosti se nošení přilby stalo samozřejmostí. Myslete však na to, že helma musí být během jízdy nejen nasazená, ale i řádně upevněná. Pokud to nedodržíte, může se při nehodě posunout, nebo dokonce z hlavy spadnout úplně. Ať už se rozhodnete pro helmu otevřenou, uzavřenou (integrální), nebo výklopnou, vždy je nutné, aby vám dokonale seděla.
Správný výběr se dá málokdy uskutečnit přes internet, nejlépe uděláte návštěvou kamenné prodejny. Nenechte se při výběru velikosti zlákat tím, že větší helma je pohodlná. Vnitřní výplň každé helmy si časem „sedne“ a volná helma je při jízdě nejen otravná, ale také nebezpečná. Novou helmu tedy volte spíše těsnější.
Pro použití na pozemní komunikaci je nutné, aby měla helma řádnou homologaci. V České republice aktuálně platí evropská norma ECE 22.06, která nahradila téměř dvacet let starou normu ECE 22.05. Homologační značka musí být uvedena na vnější straně helmy, hned vedle velikosti a váhy.

Otevírací přilba australské firmy VOZZ, typ RS 1.0.
Setkat se můžete i s touto netradiční otevírací přilbou australské společnosti VOZZ, která se obejde bez klasického podbradního řemínku. I když ji firma představila již v roce 2015, u nás působí stále exoticky. Při výběru typu myslete i na bezpečnost – klasická otevřená helma je sice stylová a umožní vám autentický pocit z jízdy, ale téměř 35 procent nárazů hlavou na zem směřuje na bradu, kde vás otevřená helma neochrání.
Pamatujte, že helma není navždy. Je konstruována tak, aby při pádu absorbovala náraz – pak už neplní svoji funkci a měli byste ji hned vyměnit. Proto nikdy nekupujte přilbu z druhé ruky, jednoduše neznáte její historii. Výrobci navíc doporučují obměnu helmy zhruba po pěti letech používání. Materiály jednoduše stárnou a ztrácejí své ochranné vlastnosti i bez nehody.
Rukavice také hrají roli
Je to jednoduché – při pádu dáváme ruce instinktivně před sebe. A právě v těchto chvílích nám rukavice zachraňují kůži. Hodí se ale i při střetu s hmyzem ve vyšší rychlosti, někdy to bývá pořádná „šlupka“. I zde je důležité, aby vám rukavice dobře seděly. Cit v prstech musí zůstat zachován. Jinak je výběr obrovský, od letních perforovaných rukavic až po vyhřívané zimní varianty.
Bezpečná bunda může vypadat civilně
Ať už jezdíte na naháči, chopperu, skútru, nebo enduru, pro každý styl si dokážete najít tu pravou. Překážkou nejsou ani scramblery nebo café racery – kožená bunda s kapucí může vypadat naprosto civilně, takže se v oblečení budete cítíte dobře nejen na motorce, ale i při dalších aktivitách.
Každá bunda by měla být vybavena chrániči na ramenou, loktech a ideálně i páteři (pokud páteřní chránič neřešíte samostatně). Hlavním bodem výběru pak bude, zda se rozhodnete pro bundu textilní nebo koženou, přičemž každá má své pro a proti.
Vybrali jsme dostupné velké motorky na neomezený řidičák. Na tyhle krásky vám bude stačit 200 000 Kč

Textilní bundy bývají pohodlnější a často s membránou proti dešti, kožené bundy jsou zase odolnější a také se lépe udržují (čistí od hmyzu). Musíte o ně však správně pečovat a kůži pravidelně promazávat. Každá bunda by ve své spodní části měla mít zip pro spojení s kalhotami.

Na skútru se moto oblečení obvykle fláká, i když je zde riziko nehody stejné jako u motorek.
Kalhoty aneb proč nejezdit v džínách
Spodní polovina těla bývá při výběru výbavy často opomíjena. Někdy jde o úspory finanční, jindy o pohodlí - minimálně to však obětovat nemusíte.
Pokud preferujete džíny jako styl oblékání nebo upřednostňujete civilní styl kvůli dalším aktivitám, pak věřte, že i moderní motorkářské džíny s kevlarovými chrániči mohou vypadat dobře, a přitom vás ochrání stejně jako kůže. Důležité jsou chrániče kolen a boků, které by měly mít CE certifikaci.
Nejdůležitější ale je, aby vám kalhoty perfektně seděly a aby byly chrániče na správném místě. Při zkoušení byste se měli posadit na svoji motorku nebo je zkoušet ve stejné poloze, jako na motocyklu sedíte. Chrániče se nesmí posouvat mimo chráněnou oblast a zároveň vás nesmí omezovat v přirozeném pohybu.
Motorkářské boty kanady nenahradí
Nohy při nehodě dostávají zabrat. Kotníky, holeně, nárty – a k tomu případně váha motorky, která na ně může spadnout. Je zřejmé, že tady pohodlné tenisky nemají své místo.
Ať už se rozhodnete pro vysoké nebo nízké boty, požadujte ochranu prstů, paty i kotníku. Motorkářské boty by měly být voděodolné, dobře větrané, s měkkou protiskluzovou podrážkou. Při výběru se zaměřte na pohodlí – nejspíše v nich budete trávit dlouhé hodiny.
Správná péče
Péče o moto oblečení je klíčová a může výrazně prodloužit funkčnost vaší výbavy. Důležitá je pravidelná údržba a správné čištění podle doporučení výrobce. Většina výbavy bohužel do pračky nepatří. Pokud se vám do ručního mytí příliš nechce, můžete se obrátit na čistírny specializované na moto oblečení. Čištění každého kusu vyjde na několik stovek, minimálně na konci sezony si to však vaše výbava zaslouží.

V takových botách mnoho citu pro řazení a brzdění nečekejte.
Kvalitní výbava je investice do zdraví
Při výběru myslete na to, že k nehodě může dojít kdykoliv – i při krátké projížďce. Můžete být sebeopatrnější, ale statistiky mluví jasně - 40 procent všech nehod motorkářů je zaviněno řidiči automobilů, kteří je přehlédli, a motorkáři jsou v nich nevinně.
Podle Policie ČR se v loňském roce počet nehod motocyklů zvýšil o 14 % a za posledních 20 let u nás zemřelo přes 1800 motorkářů. „Statistika za loňský rok byla opravdu extrémní v porovnání s předchozími roky,“ řekl k začátku motorkářské sezony Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie.