Hlavní obsah

Jak si užít jízdu na sněhu. Tipy od trojnásobného vítěze Le Mans

Novinky, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Hans-Joachim Stuck (67) je trojnásobným vítězem Le Mans, trojnásobným vítězem čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu a bývalým jezdcem Formule 1. A jak jsme se přesvědčili ze sedadla spolujezdce, na sněhem pokrytých silnicích v Laponsku pořád jezdí s neuvěřitelnou elegancí. Po jízdě, kdy Stuck na uzavřené trati se svým typickým úsměvem jezdil dveřmi napřed, jsme s ním udělali krátký rozhovor.

Foto: Škoda Auto

Hans-Joachim Stuck

Článek

Obvykle se hovoří a píše o bezpečné jízdě na sněhu. Co když si naopak chceme užít s autem na sněhu a ledu trochu zábavy, poradíte pár tipů pro auta s pohonem zadní nápravy nebo všech čtyř kol?

Velmi rád. Nejprve se přesvědčte, jak máte nastavenou elektronickou stabilizaci. Třeba ve vozech Škoda je nastavení ESC Sport, které dovede jet s autem bokem, ale přitom pořád máte určitý bezpečnostní „dohled”.

Za druhé: do zatáčky nesmíte vjíždět příliš rychle. Musíte najet pomalu, aby přední kola neklouzala a mohla stočit auto do zatáčky. A když auto zatočí, pomocí prudšího přidání plynu se auto roztančí. A pak, když auto driftuje, je důležité držet balanc pomocí plynu a řízení. Pohyby volantem jsou jemné, sešlápnutí plynového pedálu může být větší. Drift kontrolujete zejména pomocí plynu.

Tipy, jak řídit Škodu 4x4 na ledu a sněhuVideo: Škoda

Jak na sněhu správně brzdit? 

Záleží na rychlosti. Jak jsem již říkal, vždy se snažte do zatáčky najíždět o trochu pomaleji, protože když vjedete moc rychle, vaše auto může být nedotáčivé. Zejména v zimě používám brzdy velice jemně, protože zásah ABS jinak přichází opravdu brzy.

Jakou nejčastější chybu dělají lidé při řízení na sněhu?

Velkou chybou je, že lidé u smyku neumí otočit volantem proti směru jízdy. Dlouho čekají, místo aby na počínající smyk reagovali s malým předstihem. Na sněhu či ledu musíte být přesní a plynulí – neustále jste velmi blízko limitů auta i pneumatik.

Jaký povrch pro zábavnou jízdu máte nejraději –  asfalt, šotolinu, nebo sníh?

Na asfaltu potřebujete pro zábavnou jízdu větší rychlost, což není úplně dobré pro pneumatiky. Pro mě je ideální led, kontrolovaný drift na tomto povrchu je velice příjemný.

Jakým autem nyní jezdíte? Máte raději „zadokolky”, nebo pohon všech kol?

Mám dvě auta, Škodu Yeti, kterou si každý v naší rodině chce půjčovat. A také řídím dieselové Porsche Cayenne. To je velice komfortní a příjemné auto - motor má hodně síly, to auto je perfektní. Pokud si můžu vybrat, beru si auto s pohonem všech kol, druhou volbou je auto se zadním pohonem. Nemám rád auta s předním pohonem.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám