Článek
Testovaná Octavia Combi s dvoulitrovým turbodieselem a pohonem všech čtyř kol má udávanou pohotovostní hmotnost 1455 kilogramů. Odečtení normovaných 75 kg (69 kg řidič + 6 kg náklad) dává „suchou” hmotnost 1380 kilogramů. V potaz ale není brána příplatková komfortní či bezpečnostní výbava, celková hmotnost vozu tak bude v řádech kilogramů vyšší.
Automobil, který měl v nádrži cca 25 litrů nafty a pohyboval se na suché vozovce, při prvním časovém měření vážil včetně 85kg řidiče 1465 kilogramů. Dle očekávání zvládlo nezatížené auto disciplínu 0–100 km/h nejrychleji za 9,8 s, byť za časem udávaným výrobcem o vteřinu a jednu desetinu zaostalo.
Čím větší zátěž, tím horší dynamika
Druhé měření při zatížení řidičem a spolujezdcem znamenalo zhoršení času o 0,6 sekundy a dle očekávání nejhoršího času jsme dosáhli při zatížení celkem třemi cestujícími – 10,7 sekundy. Zajímavé je, že zpočátku je rozdíl ve zrychlení zanedbatelný, od zhruba 80 km/h výše už dochází k většímu zhoršení v relativních číslech.
V případě pružného zrychlení 80–120 km/h je čas při obsazení pouze řidičem rovných 7 sekund, se dvěma cestujícími je o 0,5 sekundy horší a při třech lidech na palubě o 0,8 s horší. Pro ilustraci: za sekundu při 100 km/h ujedete téměř 28 metrů.
Porovnání dynamiky Škoda Octavia Combi 2.0 TDI (110 kW) | |||
---|---|---|---|
1 cestující | 2 cestující | 3 cestující | |
váha cestujících (celková) | 85 kg | 160 kg | 235 kg |
váha auta (celková) | 1465 kg | 1540 kg | 1615 kg |
0–30 km/h | 1,6 s | 1,6 s | 1,6 s |
0–50 km/h | 3,4 s | 3,6 s | 3,6 s |
0–80 km/h | 7,0 s | 7,4 s | 7,5 s |
0–100 km/h | 9,8 s | 10,4 s | 10,7 s |
0–110 km/h | 11,6 s | 12,2 s | 13,2 s |
0–120 km/h | 14,0 s | 14,9 s | 15,3 s |
0–130 km/h | 16,0 s | --- | 17,5 s |