Hlavní obsah

Jaguar bude vyrábět pouze elektromobily, a to zanedlouho

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jaguar se chce během čtyř let stát automobilkou, která prodává pouze elektromobily, a to na jediné platformě. Také se má zbavit vozů třídy SUV, aby se nabídka nekryla s Land Roverem.

Foto: Jaguar

Jaguar F-Pace SVR

Článek

Zatímco Bentley chce vyrábět pouze elektrická auta za devět let, značka Jaguar jde za tímto cílem rychleji – takový plán má dle slov šéfa značky Thierryho Bollorého, citovaného britským webem Autocar, už na rok 2025. To znamená, že chcete-li nový benzínový jaguar, máte už jen čtyři roky.

Jaguar není mezi elektrickými auty zrovna premiantem. Nabízí jeden model I-Pace, který se vyrábí od roku 2018. Přesto se během čtyř let chce stát ryze elektromobilní značkou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar I-Pace

Již delší dobu se hovoří o vývoji nové generace velkého sedanu XJ, který měl být elektromobilem. Tento projekt však podle Bollorého končí ve prospěch jednotné platformy všech budoucích jaguarů. Označení XJ však nejspíš do koše nemíří.

Budoucnost naopak podle něj nemají SUV značky Jaguar. Tato část trhu má zůstat jen Land Roveru a částečný překryv nabídky obou značek byl jedním z důvodů, proč vůbec začal plán na takto rozsáhlé změny vznikat.

Změny mají čekat i druhou část automobilky Jaguar Land Rover, tedy značku Land Rover. Má si zachovat ethos terénních aut, ale tlačit se více do prémiové části automobilového trhu. „Jaguar a Land Rover budou dvěma jasně odlišnými osobnostmi, zakotvenými v historii, aby zákazníkům nabídly jasné možnosti výběru,” vyzdvihl Bolloré.

Foto: Land Rover

Land Rover Discovery

Všechny jaguary mají stát na jednotné platformě bateriového elektromobilu. Land Rovery mají využívat další dvě, z nichž jedna je označená MLA (Modular Longitudinal Architecture) a půjde na ní postavit vůz s konvenčním motorem i elektromobil. Druhá se jmenuje EMA (Electric Modular Architecture) a jejím primárním užitím budou elektromobily, ovšem s možností použití spalovacího motoru.

Sloučením modelů na menší počet platforem samozřejmě chce firma docílit nižších výrobních nákladů. Podle Bollorého se také sníží počet nabízených modelů – zůstanou ty nejoblíbenější. Do konce tohoto desetiletí má kromě Jaguaru prodávat spoustu elektromobilů také Land Rover – mají tvořit 60 % prodejů.

Kromě elektromobilů firma také pracuje na autech s pohonem na vodíkové palivové články; už letos mají začít prototypy testovat na veřejných silnicích. A do roku 2026 mají z výroby zmizet vznětové motory.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám