Hlavní obsah

Hyundai a Kia přichází s fascinující náhradou homokinetického kloubu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Systém „Uni Wheel“ podobný planetové převodovce by mohl sloužit lépe než léty prověřený homokinetický kloub. Má potenciál i v úspoře místa ve vozidle.

Foto: Hyundai

Hyundai Uni Wheel

Článek

Přenos síly motoru na kola auta je v dnešní době řešen mimo jiných dílů homokinetickým kloubem - zařízením, které je schopné přenášet sílu v různých úhlech. Jenže má své nevýhody - v určitých úhlech je efektivnější než v jiných a musí být ve středu kola, mimo jiné.

Automobilky Hyundai a Kia nyní přicházejí s jeho náhradou, která zároveň zastoupí funkci jednostupňového reduktoru, který má většina elektromobilů mezi elektromotorem a koly. Říkají mu Universal Wheel Drive System - „Uni Wheel“.

Foto: Hyundai

Hyundai Uni Wheel

Zařízení je umístěno v náboji kola a funguje v podstatě jako planetová převodovka. „Slunce“ je přívodem síly a skrz několik řad „planet“ vede sílu na „prstenec“, který je spojen s kolem. Ovšem „slunce“ i „planety“ se mohou relativně volně pohybovat v určitých mezích. Tím je umožněno pružení kola na nerovnostech, ovšem bez ztráty efektivity v přenosu síly skrz ozubené soukolí.

Škoda Karoq letos opustí bratislavský závod

AutoMoto
Foto: Hyundai

Hyundai Uni Wheel

Převodový poměr mezi vstupem a výstupem zařízení navíc funguje stejně jako dnešní reduktory, které snižují otáčky elektromotoru na otáčky vhodné pro kola vozidla a také zvyšují točivý moment, působící na kola. To znamená, že už není třeba dalšího zpřevodování.

Hyundai a Kia zamýšlí, že by ke každému kolu vybavenému Uni Wheel krátkou hřídelí napojilo jeden malý elektromotor. To by uspořilo místo ve voze, které by se dalo využít nějak jinak. Také by tím byl umožněn mnohem větší zdvih vzduchového odpružení a snazší ovládání jednotlivých kol zvlášť.

Foto: Hyundai

Rozdíl v prostorové náročnosti pohonného ústrojí u běžného elektromobilu (vlevo) a u vozu se systémem Uni Wheel

Automobilky si již zažádaly o patenty v Koreji, Evropě i Spojených státech, ovšem kdy a zda vůbec se tento systém dostane do produkčních aut, zatím není jasné.

Cupra Formentor VZ5 skrývá starosvětskou i supermoderní techniku. Podívali jsme se jí na zoubek

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám