Článek
Evropská nabídka značky Ford prošla v posledních letech zásadní proměnou. Automobilka z trhu postupně stáhla řadu zavedených modelů, v roce 2023 ukončila výrobu dostupného malého hatchbacku Fiesta a letos skončí i výroba populárního modelu Focus.
Nejdostupnějším a nejmenším osobním vozem v nabídce značky se tak stane model Puma se spalovacím i čistě elektrickým pohonem. Ten doplňuje SUV Kuga, elektrické modely Explorer a Capri, osobní verze užitkových modelů a speciality jako je Mustang a Bronco.

Stávající generace Fordu Focus se přestane vyrábět koncem letošního roku.
Evropská nabídka značky je tak oproti předešlým desetiletím nejen chudší, ale také v průměru podstatně dražší. Mohlo by se tak zdát, že se Ford připravuje z Evropy pomalu stáhnout, jenže plán je údajně opačný. Značka se plánuje opět vrátit s dostupnějšími vozy pro větší masu zákazníků a obnovit svou dřívější působnost na evropských trzích.
Pomoci by jí v tom mělo nové SUV, které se má vyrábět ve španělském závodu ve Valencii, společně s modelem Puma. Novinka by měla velikostně zaplnit místo po modelu Focus a její představení se očekává v roce 2027, jak upozornil britský Autocar.
Nový model by měl vzniknout na platformě C2, která je mimořádně úspěšná a univerzální, a nabízet by měl možnost spalovacího i čistě elektrického pohonného ústrojí - podobně jako menší Ford Puma. S ohledem na stejné místo výroby se přitom očekává i sdílení řady komponent, což by mohlo výrobu zlevnit.
Jméno nového modelu zatím není známé, značka se však snaží navázat na svá tradiční jména a po vyřazení modelu Focus z nabídky by jeho oživení pro model, který by se měl stát podle plánů jedním z nejprodávanějších, dává dobrý smysl. Značka si však před pár lety také oživila práva na jména jako Zephyr, Orion, Granada nebo Cortina.
V nabídce by se pak nový Ford Focus, nově v roli SUV, mohl zařadit mezi modely Puma a Kuga se spalovacími motory, respektive Puma Gen-E a Explorer mezi čistě elektrickými vozy.
V budoucnu by navíc i evropskou nabídku značky mohly obohatit modely vzešlé z nového amerického programu značky, který se má soustředit na dostupné elektrické vozy, z nichž by část měla být nabízena globálně. Jako první se však očekává představení dostupného elektrického pick-upu, který zaujme hlavně v USA.