Hlavní obsah

Ford Focus je už 25 let stálicí v nabídce značky. Třicítky se nedožije

První generace Fordu Focus se představila na ženevském autosalonu před 25 lety s originálním designem a výbornými jízdními vlastnostmi. Je dlouhodobě oblíbený, současná čtvrtá generace bude však poslední.

Foto: Ford

Ford Focus RS první generace.

Článek

Evropským prodejům automobilů nižší střední třídy dlouhodobě vládne Volkswagen Golf, se kterým se ostatní výrobci musejí poměřovat. Evropská pobočka automobilky Ford v tomto segmentu trhu dlouho spoléhala na evoluci modelu Escort, ve druhé polovině 90. let minulého století ale přišla radikální změna. Místo sedmé generace osvědčeného jména dorazil Ford Focus, představený 3. března 1998 na ženevském autosalonu. Kromě nového pojmenování přišel i s revolučním designem, který budil nadšení i odpor.

První generace focusu byla ztělesněním tehdejšího designérského směru Fordu nazvaného New Edge, který automobilka poprvé představila v roce 1996 na minivoze Ka. Karoserie byla plná výrazných hran a velkých oblouků, přední světla měla trojúhelníkovitý tvar, ta zadní byla zase umístěna netypicky vysoko vedle zadního okna.

Originálními tvary hýřil i moderně působící interiér. V době svého uvedení na trh focus, který se nabízel jako hatchback, sedan i praktické kombi, zaujal také unikátním zavěšením zadních kol Control Blade, které bylo technicky víceprvkové, kombinovalo ale vlečená ramena s dvojicí příčných na každé straně. Vynikal také tuhou karoserií a nízkou hmotností.

Ford Focus má po faceliftu méně tlačítek a velkých motorů

AutoMoto

Focus se díky tomu od začátku mohl chlubit výbornými jízdními vlastnostmi a v kombinaci s benzínovou stokoňovou šestnáctistovkou si získal oblibu i mezi českými řidiči. Spolehlivost a rozumné servisní náklady téhle motorizace dokázaly přesvědčit řadu Čechů o tom, že jejich další auto nemusí pocházet z Mladé Boleslavi.

Na rozdíl od konzervativních škodovek si ale u focusu v první generaci museli zvyknout na netradiční interiér plný hran a křivek. Třeba prostřední výdechy klimatizace byly každý jinak vysoko a svým oválným tvarem do interiéru příliš neseděly.

Úspěchy slavil Ford Focus i jinde v Evropě, prodeje první generace se pohybovaly kolem půl milionu vozů ročně, rekordní byl v tomto směru rok 2001, kdy si cestu k zákazníkům našlo téměř 545 tisíc focusů. Dalších zhruba 200 tisíc aut se ročně prodávalo v Americe, protože Ford pojal focus jako globální model určený řidičům po celém světě. Zatímco ale v Evropě se focus od počátku chápal jako rodinné auto (zejména ve verzi kombi), na severoamerickém trhu spadal mezi takzvané kompakty, tedy menší vozy v nabídce.

S nástupem druhé generace představené veřejnosti na pařížském autosalonu v září 2004 se Fordovi designéři vrátili ke konzervativnějšímu pojetí exteriéru i interiéru, tedy alespoň v Evropě. Ve Spojených státech se ještě nějakou dobu vyrábělo původní provedení, po kterém přišel specifický severoamerický model, který se tomu evropskému moc nepodobal.

U evropských zákazníků „dvojkový“ focus zprvu navázal na úspěchy svého předchůdce a opět se zařadil mezi největší soupeře Volkswagenu Golf. Časem ale zájem zákazníků klesl, i kvůli nástupu korejských značek a změně preferencí kupujících.

V poslední dekádě lidé, kteří v minulosti v Evropě kupovali hatchbacky nebo kombíky nižší střední třídy, stále častěji volí vozy kategorie SUV. A zatímco golf si přes určitý pokles svou popularitu drží, Ford Focus se přes příchod třetí (2010) a čtvrté (2019) generace potýká s klesajícím zájmem. Ještě v roce 2011 se po nástupu nového provedení prodalo v Evropě přes 290 tisíc vozů tohoto typu, předloni to už bylo jen zhruba 100 tisíc focusů.

Na americkém trhu se focus ve své třetí generaci prodával i jako elektromobil, bylo to dokonce první elektrické auto značky Ford. Pro fanouška rychlých kol je zajímavější, že ve všech svých generacích nabídl ostřejší verzi ST a ve všech vyjma té současné, čtvrté, také pořádně nabroušenou variantu RS. Druhá generace měla pod kapotou i řadový pětiválec právě v rychlých variantách a nabídla také kabrio verzi s pevnou skládací střechou.

Velké úspěchy slavil také v automobilových soutěžích, kde se v sezoně roku 1999 objevil s proslulým Colinem McRaem za volantem. Focus WRC prvně vyhrál Safari Rallye v Keni právě v McRaeových rukou, titul konstruktérů však jeho první iterace nikdy nezískala. Do historie se soutěžní focus zapsal ještě jednou, v roce 2008, kdy se s ním Jarri-Matti Latvala stal nejmladším pilotem, který kdy zvítězil v klání světové rallye.

Osud Fordu Focus - tedy určitě toho evropského - je tak nejspíš sečtený, loni v červnu automobilka oznámila, že jeho výroba skončí v roce 2025, protože firma zaměří svou pozornost na elektrická vozidla.

Není to přitom jediné tradiční jméno z nabídky Fordu, které s nástupem elektromobility končí. Loni v Evropě skončilo mondeo, které se v páté generaci vyrábí už jen v Číně. Letos se rozloučí menší fiesta, která byla v nabídce značky od roku 1976, i dvojice velkých MPV Galaxy a S-Max, které byly v nabídce Fordu od roku 1995, respektive 2006.

Ford v roce 2025 uzavře továrnu, kde vyrábí focus

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám