Hlavní obsah

Dá se světová spotřeba benzínu nahradit e-palivy? Ta z použitých olejů by mohla stačit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rychlé nahrazení fosilních paliv těmi syntetickými má potenciál razantně snížit emise CO2 z dopravy prakticky přes noc. Pokud by se vyráběla z použitého oleje na vaření, což je cesta, kterou jde Mazda, mohlo by jich být i dost pro všechny.

Foto: Audi

První e-benzín

Článek

Na masovém přechodu na elektromobily ze spalovacích aut má mnoho lidí co ztratit - nejen spotřebitelé, kterým se nová auta s největší pravděpodobností stanou hůře dostupná. Petrolejářské společnosti, kterým také hrozí riziko poklesu či ztráty příjmu, ale mají oproti spotřebitelům výhodu - mohou investovat do praktičtější náhrady fosilních paliv, než jsou baterie.

Auta se spalovacími motory ve hře i po roce 2035, ovšem na syntetická paliva

AutoMoto

Podle webu Autocar říkají experti už roky, že nejrychlejší cesta, jak snížit emise CO2 z dopravy, je nahrazení fosilních paliv udržitelnými, uhlíkově neutrálními, syntetickými kapalnými palivy, na která mohou jezdit již existující vozidla.

Dokonce, tvrdí odborníci, kdyby vozidla na světě mohla tankovat syntetická paliva, vyrobená z organických materiálů místo ropných už zítra, atmosférický oxid uhličitý pocházející z paliv použitých v dopravě by velmi rychle téměř zmizel.

Syntetická paliva jsou jednou z oblastí, do nichž investuje řada automobilek. Nejznámější je snaha Porsche, které ve spolupráci se Siemensem investuje do továrny na výrobu syntetických paliv - také nazývaných e-paliva - pomocí „zelené“ elektřiny v Chile.

Záchrana pro spalovací motory? Porsche začíná stavět továrnu na syntetický benzin

AutoMoto

Do e-paliv se pustila také Mazda, která vstoupila do Aliance e-paliv v loňském roce. Dokonce používá syntetickou naftu jménem Susteo, vyrobenou firmou Euglena, v motoru 1,5 SkyActiv-D v Mazdě 2 upravené pro závody.

Toto palivo se skládá z 90 % z použitého oleje na vaření, což je odpadní biologický materiál. Zbytek tvoří oleje extrahované z mikrořas nazvaných mikroočko, lat. euglena. Uhlíkově neutrální je toto palivo podle webu proto, že když rostliny, z nichž se olej vyrobil, a řasy rostly, spotřebovávaly k tomu atmosférické CO2.

Cílem vývoje však je toto palivo vyrábět pouze z řas, které mohou růst na pozemcích nevhodných pro zemědělství, a tak nekonkurovat produkci potravin.

V USA vzniká továrna na další syntetický benzín, úspory CO2 mají být ohromující

AutoMoto

Samozřejmě, pořád zůstává otázka množství - jestli je možné, aby e-paliva nahradila všechna spotřebovaná ropná paliva. Silniční doprava dnes podle webu spotřebuje 5,9 miliardy litrů paliva denně.

Ovšem denní spotřeba zeleninových olejů má být 636,4 miliardy litrů denně. I kdyby se podařil k recyklaci získat jen zlomek tohoto čísla, k pokrytí spotřeby paliv silniční dopravou by to mohlo stačit.

Reklama

Výběr článků

Načítám