Hlavní obsah

Dá se elektromobil nabít tažením za jiným autem? Američan to zkusil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když táhnete auto na laně, většinou má zařazený neutrál. Jenže teoreticky je takhle možné dobíjet elektromobil. Zda to jde i ve skutečnosti, zkusil americký youtuber Jason Fenske.

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Článek

Nápad nabíjet elektromobil tak, že ho na laně budete táhnout za osmiválcovým pick-up truckem, má kolem sebe auru „rednecků”, jak se říká některým obyvatelům amerického jihu.

Jenže v tomhle případě je jeho autorem člověk s vysokoškolským titulem a z Oregonu na severozápadě Států - Jason Fenske, autor velmi oblíbeného kanálu Engineering Explained. Pokus proběhl na okruhu v Toronto Motorsports Parku v kanadském Ontariu.

Určitě nebyl jediný, koho to napadlo. Když na elektromobil působí vnější síla tak, že sám jede, jeho motory fungují jako generátory.

Tahle síla je většinou buď kinetická, nebo gravitační - ale proč by nemohla získat formu Fordu F-150 Raptor první generace?

Revoluce v pohonu elektromobilů? Ujedu s ním 2400 kilometrů, tvrdí Brit

AutoMoto

Teoreticky by to mohlo fungovat - a prakticky to skutečně i funguje. Když je Fenskeho vlastní Tesla Model 3 zapřažena za Raptor a rozjedou se na zhruba 30 km/h. Síla regenerace se ustálila na zhruba 1 kWh za kilometr, jak ukazuje palubní počítač spotřeby.

„To je celkem dost energie, kterou dáváme do baterie,” komentuje Fenske. Za 1,4 kilometru přibyla zhruba 2 % baterie.

Druhá část pokusu byla zjistit, jak daleko se na množství dobité energie dá dojet. Člověk by čekal, že kvůli ztrátám to bude méně než jedno kolo, tím spíš, s jakou vervou Fenske do kola vyrazil. Ujel ale o chloupek víc než celé kolo. Jak je to možné? Je Tesla perpetuum mobile? Nikoliv. Dobíjí baterie vždy, když zpomaluje, a to se při Fenskeho ostřejším kole dělo.

Pro zajímavost se ještě podívejme, jak moc se zvýšila spotřeba 6,2l osmiválce v Raptoru, když Teslu táhl. Samotný během čtyř kol dosáhl spotřeby 22 l/100 km, ovšem se zapřaženou Teslou to během dvou kol bylo 69 l/100 km. A to proto, že Tesla velmi silně „brzdila” svými elektromotory, aby se dobíjela.

Reklama

Výběr článků

Načítám