Hlavní obsah

Co vydrží hevery a stojánky pod auto? Fin je otestoval hydraulickým lisem

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Servisní stojánky, které by člověk měl použít vždy, chce-li pracovat na zvednutém autě, vydrží mnohem větší zátěž, než se na nich píše. Alespoň v případě dvou typů, které testoval finský youtuber.

Foto: Profimedia.cz

Auto na servisních stojáncích (Ilustrační foto)

Článek

Základní vybavení každého, kdo chce pracovat na autě, musí obsahovat kvalitní stojánky, na něž auto postaví. Tyto stojánky mají vždy uvedeno své maximální zatížení. Vydrží ale i více?

To se pokusil zjistit finský výzkumník Lauri Vuohensilta, který stojí za kanálem Hydraulic Press Channel na YouTube.

Se stojánky dělá to, co ho proslavilo - postaví je pod hydraulický lis a ten spustí. Nejde ale o destrukci, jako obvykle, nýbrž o zatížení, které je třeba na to, aby se stojánky začaly deformovat.

První, modrý kousek s litinovým ramenem, které se zapírá svými zuby o zarážku a pojistný kolík, má uvedenu nosnost 2000 kg. Deformace zarážky začíná někde těsně pod tlakem pěti tun, a to výzkumníci nepoužili pojistný kolík. Tlak dále roste až k 5,5 t, než se litinové rameno přes zarážku začne opravdu rychleji pohybovat dolů.

Při použití pojistného kolíku - který se v procesu ohnul - vydržel druhý, nepoškozený stojánek téměř 8,5 tuny zátěže. A pojistný kolík sám unesl také vysoko přes pět tun.

Nehoda z USA ukazuje, jak důležité je pořádně podepřít auto

AutoMoto

Druhý, jednodušší, o něco méně stabilně působící hliníkový stojánek je normovaný na třítunovou zátěž. Ten vydržel 12 tun, tedy čtyřnásobek své normy, než se pod tlakem lisu poroučel.

Třetí pokus obsahoval klasický nůžkový zvedák, který je u řady aut v základní výbavě spolu s rezervou a klíčem na kola. S normou na 1,5 tuny udržel zátěž více než čtyřtunovou, než se začal deformovat.

Žádné servisní práce a zejména např. výměny olejů, při kterých musíte pod auto vlézt, by se neměly odehrávat pouze na zvedáku, neboť není dostatečně stabilní. Finské video nicméně ukazuje, že se při správném použití stojánků nemusíte bát o to, že by se pod autem zbortily.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám