Hlavní obsah

Cizí elektromobily u nabíjecích stanic Tesly působí problémy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sotva Tesla otevřela hrstku svých superchargerů, tedy značkových rychlodobíjecích stanic, i konkurenčním elektromobilům, začínají se objevovat problémy. Hlavním důvodem je, že každý má zásuvku na jiném místě.

Foto: Ondřej Hájek, ČTK

Nabíječka Tesla Supercharger v Litoměřicích (Ilustrační foto)

Článek

Automobilka Tesla v rámci pilotního programu otevřela desítku svých superchargerů v Nizozemsku, tedy rychlonabíječek dosud dostupných pouze autům značky Tesla, i elektromobilům jiných značek.

Přesně jak zněly odhady, znamená to určité problémy pramenící z toho, že elektromobily jiných značek mají zásuvky jinde než tesly. A místní elektromobilisté na to upozorňují na Twitteru.

Totiž, superchargery fungují na principu, že všechna auta značky Tesla mají nabíjecí zásuvku v levém zadním rohu. Opravdu v rohu, designově je její kryt součástí pravé zadní lampy. Stojany jsou tedy umístěny tak, aby vzhledem k umístění zásuvky byla obsluha pohodlná, a taky mají velmi krátké kabely, což zase snižuje ztráty energie při nabíjení.

Pro tesly tedy superchargery fungují skvěle, stačí k nim vždycky zacouvat. U ostatních značek však má člověk kolikrát dojem, že se předhánějí v co nejméně praktickém umístění nabíjecí zásuvky.

U běžných nabíječek je to skoro jedno, protože stojan je buď uprostřed parkovacího místa, nebo je jeden pro dvě parkovací místa a stojí na čáře mezi nimi, takže si můžete vybrat, jak k němu přijedete. U superchargerů to jedno není, protože každé parkovací místo má svůj stojan vlevo vzadu.

Kromě tesel tam tedy pohodlně nabijete auta, která mají zásuvku buď stejně, anebo v pravém předním rohu. S trochou snahy a kreativního parkování ještě jde nabít např. Honda e nebo Renault Zoe, které mají zásuvku vpředu uprostřed.

První jízda v Cupře Born: Konečně závan sportovnosti v elektromobilu

Testy

Na podobném místě jako tesly mají zásuvku elektrické opely, DS, peugeoty a citroëny. Ale ne všechny – dodávky ji mají vlevo vpředu, stejně jako např. Kia e-Soul a e-Niro nebo Hyundai Kona, a tedy mají u superchargerů problém.

Totožně je na tom cokoliv se zásuvkou vpravo vzadu, tedy mercedesy (vyjma EQV, které má zásuvku vlevo vpředu), Hyundai Ioniq 5 a jeho sourozenci od Kie a Genesisu, elektrický Mini Cooper, Fiat 500e nebo všechno na platformě MEB, tedy Škoda Enyaq, Volkswageny ID.3, 4 a 5, Audi Q4 e-tron nebo Cupra Born.

A právě tady vzniká problém. Například Volkswagen ID.3 u superchargeru nabijete, ale pouze za cenu toho, že využijete přípojku jiného parkovacího místa. Jedním autem tedy de facto zaberete dvě nabíjecí místa.

V situacích, kdy je spousta jiných přípojek volných, to je skoro jedno, ale pokud přijede spěchající tesla s třemi procenty baterie, poslední „volné“ místo bude to napravo od ID.3 a jeho majitel nebude v dohledu, vzniká problém.

Někteří ho chtějí řešit zákazy a příkazy v reakci na majitele Audi e-tron, kterému se povedlo zaparkovat přes tři místa. Nutno uznat, že umístění nabíjecí zásuvky e-tronu je poněkud nešťastné – u 175kW nabíječky e.onu ve Vystrkově u Humpolce jsem při testu Audi e-tron S Sportback musel stát napůl na chodníku.

Objevují se ovšem i názory, že to možná není až takový problém – právě díky tomu, že přípojek u superchargerů bývá hodně. Uživatel electricfelix ve videu z jednoho z takových superchargerů např. zmiňuje, že u jedné z přípojek parkuje tesla jen tak, aniž by se nabíjela, což taky není zrovna ohleduplné.

Nezbývá tedy než počkat na výsledky pilotního programu, které Tesla určitě sbírá a vyhodnocuje z různých zdrojů.

Anketa

Je zpřístupnění Superchargerů pro jiné značky dobrým krokem?
Ano, v rozvoji elektromobility si musí všichni pomáhat
22,4 %
Ano, ale vyžaduje to od řidičů ohleduplnost
5,7 %
Nevím/Je mi to jedno
64,1 %
Pouze pro ta auta, která by neblokovala víc přípojek
3,4 %
Ne, měly by zůstat teslám
4,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 4812 čtenářů.

Reklama

Související články

Test Citroënu ë-C4: Komfort na prvním místě

Podvozkové eso v rukávu nové ë-C4 krásně ladí se sametovým charakterem elektrického pohonu ve výsledek, který zaujme i fanoušky starých, vrcholně pohodlných...

Test Fiatu 500e: Když máte rádi hezké detaily

Jestli je cena okolo 900 tisíc korun za elektrický Fiat 500e hodně či ne, záleží na tom, jak se na něj díváte. Není totiž pro lidi, kteří chtějí prostě auto –...

Výběr článků

Načítám