Hlavní obsah

Citroën Xantia slaví 30. výročí. Dodnes drží rekord v losím testu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Citroën Xantia se představil na ženevském autosalonu v březnu 1993. Jeho největší trumf však přišel až o rok později v podobě verze Activa, která ve špičkovém provedení aktivně potlačovala boční náklony karoserie.

Foto: Citroën

Citroën Xantia

Článek

Legendární „koule“, tedy hydropneumatický systém odpružení automobilky Citroën, nezpropagovalo snad žádné auto víc než model Xantia. A právě ten nyní slaví 30 let od uvedení na trh, které proběhlo v březnu 1993 na ženevském autosalonu.

Xantia přišla jako nástupce modelu BX v designu Daniela Abramsona, tehdejšího šéfdesignéra Citroënu, který vůz se svým týmem stvořil podle návrhu italského designového studia Bertone. Připomínal větší model XM, ovšem přinesl novou siluetu zejména v zadní části.

Už od startu výroby byly luxusní verze vybaveny elektronicky řízeným hydropneumatickým odpružením s názvem Hydractive II. Nabízelo komfortní a sportovní, tedy tužší režim odpružení, mezi kterými řídicí jednotka volila sama v závislosti na jízdní situaci.

Elektromobilita ukončí nadvládu SUV, myslí si šéf Citroënu

AutoMoto

Důvod, proč je xantia dodnes dobře známá, přišel v roce 1994 v podobě verze Activa. Ta totiž ve své nejvyšší verzi s vidlicovým šestiválcem rozšířila hydropneumatické odpružení o další dva ovládací válce a dvě „koule“ na celkový počet 10 koulí. Díky nim dokázala aktivně potlačovat boční náklony do té míry, že se auto nahnulo nejvýš o půl stupně.

Kromě velkého benefitu v jízdním komfortu to má i konkrétní výsledek při krizové situaci na silnici, znázorněný právě losím testem. Ten s vrcholovou xantií provedl v roce 1999 švédský magazín Teknikens Värld, který se losími testy dlouhodobě zabývá, a na „myšku“ v něm má auto obdélník o rozměrech 13,5 × 3 metry. Xantia Activa V6 ho zvládla s vjezdovou rychlostí 85 km/h, což dodnes žádné auto nepřekonalo, včetně špičkových sporťáků od značek Porsche či Ferrari. Ovšem, test byl proveden podle tehdejší normy; dnešní je o něco přísnější.

Xantia prošla pro modelový rok 1998 modernizací, při níž dostala v detailech zakulacený vnější design a také drobné změny v interiéru či například lepší materiály. Ve výrobě vydržela do roku 2001, kdy ji nahradil první model C5.

Auta musí být menší a lehčí, říká šéf Citroënu

AutoMoto

Reklama

Související témata:
Citroën Xantia

Výběr článků

Načítám