Článek
Pomalé udělování vývozních licencí a prodlevy při celním odbavení vývozu s platnými licencemi způsobují výrobcům automobilů značné problémy, uvedla Müllerová. Je to vůbec poprvé, kdy německá skupina varuje před hrozbou zastavení výroby.
Diplomaté, výrobci aut a další vedoucí pracovníci z Indie, Japonska a Evropy naléhavě usilují o schůzky s představiteli Pekingu, aby prosadili rychlejší schválení vývozu magnetů ze vzácných zemin, řekl agentuře Reuters informovaný zdroj. Tyto magnety mají široké využití v motorech elektromobilů, ale také třeba v generátorech větrných elektráren, reproduktorech, sluchátkách, pevných discích a jiných elektronických zařízeních.
„Ačkoliv některé licence již byly uděleny, v současné době to nestačí k zajištění plynulé výroby. Pokud se situace rychle nezmění, nelze vyloučit zpoždění výroby, nebo dokonce její výpadky,“ dodala Müllerová.
Nedostatek by mohl způsobit další chaos v již tak napjatých dodavatelských řetězcích automobilek, jako Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW, a také u dalších firem, jako společnosti Bosch, které spoléhají na vzácné zeminy při výrobě.
Čína v dubnu zařadila sedm vzácných zemin a souvisejících produktů na seznam pro kontrolu vývozu a donutila všechny vývozce požádat o licenci, bez ohledu na státní příslušnost zahraničních zákazníků.
Od zavedení omezení bylo uděleno několik licencí vývozcům magnetů ze vzácných zemin, které se používají v polovodičovém, automobilovém a obranném průmyslu. Složitý licenční proces ale může trvat měsíce a způsobuje zmatek na celních úřadech.
Čína má dominantní postavení v odvětví kovů vzácných zemin. Podle údajů z roku 2023 měla na celosvětové produkci podíl více než dvě třetiny a na světové kapacitě pro separaci a rafinaci vzácných zemin má podíl 90 procent. Je také největším světovým vývozcem těchto kovů. Vzácné zeminy tvoří skupina 17 nerostů používaných při výrobě široké škály produktů – od elektrických aut přes spotřební elektroniku po vojenské vybavení.