Článek
„Podařilo se mi splnit sen, ale bylo to velice náročné,“ dodal Svoboda. Historická vozidla sbírá už skoro 50 let, zatím je měl uschované v halách své rodinné firmy FORMPLAST-Svoboda. Vybudovat pro ně muzeum se rozhodl před několika lety, a s rodinou kvůli tomu zakoupil zchátralé kino v dolním centru Turnova.
Tehdy to byla vybydlená budova, kterou využívali bezdomovci, narkomani a byla i prorostlá stromy. „Byla v dezolátním stavu. Sice zůstala celá, ale všechno je nové,“ prozradil Jindřich Svoboda ml., sběratelův syn. Uvnitř budovy bylo nutné zbourat i balkon bývalého kina a vybudovat místo něj vestavbu, na níž nyní stojí historická auta.

Budova bývalého kina
„A v prostoru, kde byly promítačky, ve třetím nadzemním podlaží, se udělala kompletně nová nástavba. Tam bude prosklená kavárna, která je architektonicky řešená tak, aby bylo vidět, že je to nový prvek na staré budově,“ doplnil Svoboda mladší. Součástí kavárny bude i historický vůz Austin Seven z roku 1927.
Renovaci budovy v městské památkové zóně hradili Svobodovi převážně ze svých peněz. Od města sice získali dotaci 200 000 korun, celkové náklady ale byly výrazně vyšší. „Co to stálo, ani nemohu říci, jak to bylo drahé,“ podotkl Svoboda. Při představení záměru před čtyřmi lety řekl, že náklady odhaduje na desítky milionů korun.
V expozici budou převládat auta české výroby. „Budou tady škodovky od Laurin & Klement po Škodu 120 a budou tady Tatry od roku 1929, což je Tatra 12, až po rok výroby 1980, což je Tatra 613. Pak tady bude malé zastoupení pragovek, aerovky,“ uvedl Svoboda.
Chybět nebudou ani zahraniční vozidla značek Rolls Royce, Cadillac, Jaguar, Austin a sovětská Volha. „Aby se potkal Východ se Západem,“ dodal sběratel. Z motocyklů zmínil Jawy či BMW Sahara využívaný za druhé světové války německou armádou. Expozice se bude podle sběratele průběžně obměňovat.