Hlavní obsah

Budou auta levnější, nebo dražší? Do vývoje cen promluví nejen koronavirus

Novinky, ČTK, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jedni říkají, že automobilky budou muset zlevňovat i o desítky procent, aby po koronaviru vůbec něco prodaly. Druzí zase, že kvůli tvrdším emisním pravidlům i povinné bezpečnostní výbavě budou nová auta dražší. Svým způsobem mají pravdu obě strany.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

V posledních pár týdnech se objevila řada názorů na to, jak se budou vyvíjet ceny nových aut. Ovšem často zcela protichůdné. Podle některých analytiků auta zlevní i o stovky tisíc korun, podle jiných zase není pro zlevňování prostor.

K těm prvním se řadí Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Czech Fundu a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV). V květnu pro Právo předpověděl zlevňování i o stovky tisíc korun a desítky procent. Podobným způsobem se tehdy vyjádřil Petr Pelc ze společnosti Cyrrus, který automobilkám věštil boj o přežití a nevylučoval ani záporné marže na prodeji nových aut.

Nová auta zdraží o desetinu, tvrdí automobilky. Analytici předpovídají opak

AutoMoto

Proti zlevňování však je hlasů více, a to zejména z těch stran, které se dovozem a prodejem nových aut v Česku skutečně zabývají. Jan Jandečka z firmy Fleet Consulting uvádí, že důvodem pro zdražování můžou být i právě nucené odstávky kvůli koronaviru.

„Prvním důvodem pro nezlevňování nových aut mohou být právě dopady zastavené výroby a váznoucích prodejů, kdy se očekává, že jen v Evropě by se odhadované ztráty mohly vyšplhat až na 66 miliard eur (1,75 bilionu korun),” píše Jandečka.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Výroba automobilky Škoda (na ilustračním snímku nová Octavia 1,5 TSI) stála kvůli koronaviru několik týdnů, stejně jako tomu bylo u řady dalších automobilek.

David Pavlíček z českého zastoupení automobilky Hyundai očekává zdražování, a to „vzhledem k emisním limitům, nástupu nových technologií, nepříznivému kurzu české koruny apod., u nás konkrétně zdražení podpoří i nástup nových modelů v závěru tohoto roku”.

Kateřina Vaňková Jouglíčková z automobilky Kia se vyjádřila podobně: „Modernizované nebo zcela nové modely, které přichází a v následujících měsících budou přicházet na český trh, přinášejí zákazníkům řadu technických inovací, bezpečnostních prvků výbavy, nové funkce konektivity apod. Ať jsou tyto prvky povinné či nepovinné, mají v sobě počáteční investici. A to je důvodem, proč novinky, nahrazující odcházející generace modelů, nemohou být a nebudou dostupné s levnější pořizovací cenou.”

Foto: Petr Horník, Právo

Vývoj a výroba elektromobilů není nic levného, zejména kvůli lithium-iontovým bateriím. (Na ilustračním snímku Kia e-Niro)

Jan Klíma z Porsche Česká republika, dovozce zahraničních značek koncernu Volkswagen, v minulosti uvedl jako důvod současného i budoucího růstu cen nových aut zejména emisní pravidla. Zejména ke splnění limitů emisí CO2 jsou podle něj zapotřebí stále komplexnější technologie.

„Na tom se nic nezměnilo, takže trend zvyšování cen bude přes názory některých analytiků pokračovat i v letošním roce. Navíc od ledna 2021 platí nová emisní norma Euro 6d-ISC-FCM, jejíž splnění vyžaduje další investice do technologií, a tedy i tlak na zvýšení zákaznických cen,“ dodal.

EU bude od ledna hlídat, s jakou spotřebou jezdíte. Možná kvůli nové dani

AutoMoto

Emisní norma Euro 6d-ISC-FCM stanovuje, jako všechny ostatní normy Euro, emise škodlivin, nikoliv oxidu uhličitého. Zkratky v jejím složitém názvu znamenají „In-Service Conformity“ a „Fuel Consumption Monitoring“, tedy „shoda v provozu“ a „monitorování spotřeby paliva“.

ISC podle německého autoklubu ADAC znamená, že výrobce musí pro měření použít náhodně vybraná vozidla, která jsou již v provozu, aby bylo jisté, že auto neplní pravidla jen na papíře. FCM zase znamená povinné sledování reálné spotřeby při provozu vozidla.

Foto: Škoda

Při reálné jízdě po reálné silnici se emise měří pomocí zařízení s označením PEMS, což je v podstatě mobilní laboratoř. (Ilustrační foto)

Jak si tedy vysvětlit konkrétní nabídky některých aut, které člověk snadno najde na internetu, když u nich vidíme poutání na slevy ve výši desítek i stovek tisíc korun? Jan Jandečka je „přesvědčen, že (tyto slevy platí) pouze krátkodobě a do vyprodání skladových zásob”.

Pro zdražování vidí důvodů mnohem více. „Dalším důvodem, proč nelze očekávat snižování cen, je potřeba obrovských investic do vývoje elektromobility, která pro všechny automobilky představuje spíše noční můru, ačkoliv se to většina, kromě těch mála odvážných, bojí nahlas vyslovit. Tyto investice se ale musí opět nějak zaplatit a v konečném zúčtování to nebude nikdo jiný než koncový zákazník,” rozepisuje se.

Jak funguje levné samořízení? Test Renaultu Clio s paketem poloautonomní jízdy

Testy

„Těch je ale u elektromobilů, navzdory všem vroucným přáním a smělým plánům v manažerských prezentacích vrcholných představitelů automobilek, po hříchu málo. Nakonec je tedy budou muset v ceně svých aut zaplatit zase ti 'špatní' zákazníci, kupující si auta s klasickými 'špinavými' spalovacími motory, kterých je ale naprostá většina,” uzavírá Jandečka.

Foto: Jan Handrejch, Právo

„Výfuk je špatný, baterie správné,” hřímají aktivisté, nehledě na ekologickou náročnost výroby baterií pro elektromobily. (Ilustrační foto)

Zástupci automobilek se z pochopitelných důvodů zdrželi komentářů týkajících se slevových akcí jednotlivých autosalonů, neboť to v drtivé většině případů jsou zcela oddělené ekonomické subjekty.

Pavel Jína ze Škody Auto nicméně zmínil program „Restart”, který Škoda jako automobilka sama iniciovala už zkraje května. V jeho rámci jsou na nová i certifikovaná ojetá auta poskytovány i statisícové slevy. Vždy to ale jsou skladové vozy, nikoliv auta zadávaná nově do výroby. Proto např. vidíme až na výjimky takovéto slevy u tzv. čtyřoké Octavie, tedy faceliftované verzi III. generace, nikoliv u zbrusu nové IV. generace.

První jízda s novou Škodou Octavia TSI: Velmi příjemné překvapení

AutoMoto

Vysvětlení takovýchto akcí kromě snah automobilek i jednotlivých prodejců „nakopnout” český automobilový trh po koronavirové přestávce také zčásti vyplývá ze zmínek nové emisní normy Euro 6d-ISC-FCM. Po 1. lednu 2021 nebude možné zaregistrovat nové auto, které tuto normu neplní. Tato auta se tedy musí prodat letos.

Co z toho plyne pro koncového zákazníka? Chce-li na novém autě ušetřit, jeví se jako nejlepší volba koupě skladového auta do konce letošního roku. Podle Petra Knapa z firmy EY i odhadů leasingové firmy Arval budou ceny aut, která nejsou skladová, růst už letos.

„Na automobilovém trhu očekáváme v budoucnosti dva protichůdné trendy. Na jednu stranu budou zdražovat vozy s konvenčními pohony z důvodu nutnosti plnění emisních limitů vyžadovaných ze strany EU. Ty lze splnit buď elektrifikací pohonných jednotek, nebo čím dál nákladnějším vývojem úsporných motorů. Druhým trendem bude postupné snižování cen elektrifikovaných vozidel, jakmile se vyřeší aktuální nedostatek dostupných baterií,” dívá se dále do budoucnosti obchodní ředitel Arvalu Jiří Havel.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám