Článek
Automobilka BMW má dnes velmi pestrou nabídku vozů typu SUV, kterým ovšem sama říká SAV - namísto Sport Utility Vehicle se rozhodla pro vlastní značení Sports Activity Vehicle. Na začátku jejich úspěšné éry stálo zajímavé rozhodování, které však mohlo být i pouhou provokací manažerů.
Jak totiž upozornil web Motor1 s odkazem na BMW USA News, automobilka BMW zvažovala během devadesátých let minulého století, že bude nabízet ve svých showroomech společně vozy značek BMW a Land Rover, respektive především luxusnější modely Range Rover.
Celou situaci přitom odstartoval vstup Fordu Explorer na americký trh v roce 1991, který slavil obrovský úspěch a nastartoval obří popularitu segmentu SUV. Severoamerické zastoupení BMW situaci sledovalo a chtělo mít čím odpovědět, mnichovské vedení se však obávalo, jak vozy typu SUV zapadnou do identity značky.
BMW se totiž v devadesátých letech věnovalo především výrobě sedanů a kombíků, které doplňovaly sportovní kupé a kabriolety. Ve vývoji byl navíc i roadster Z3. Zkratkou k rychlému nabídnutí vozů SUV se stalo pořízení společnosti Land Rover v roce 1994. Situace ale nebyla zcela ideální.
Land Rover sice ve stejném roce představil moderní Range Rover (P38A), ten byl však v očích lidí z BMW zastaralý již v době vydání. Už v dalším roce se sice začalo pracovat na nástupci, modelu L322, jenže vedení divize BMW Special Vehicle přišlo s nápadem vyvinout vlastní odpověď na vozy Range Rover.

Range Rover druhé generace (P38A)
Burkhard Göschel, který stál v čele této divize, nicméně dobře věděl, že tehdejší vedení automobilky bude proti. A to navzdory doporučení severoamerického zastoupení, které sledovalo, jak vlastní SUV vyvíjí Mercedes-Benz (třída M) i Lexus (modely RX). Vic Doolan, šéf severoamerického zastoupení, proto přišel s neobvyklým nápadem.
Během schůzky s členy představenstva BMW navrhl dvě možnosti. Buď vývoj vlastního SUV značky BMW, nebo sloučení dealerství se značkou Land Rover a nabízení vozů Range Rover, které tehdy byly stále vnímány jako vrchol mezi luxusními SUV.
Návrh, ve kterém měly být zahrnuty i graficky zpracované vize společných dealerství, ovšem vyvolal bouřlivé reakce u vedení obou automobilek. Podle některých přitom mohlo jít o hlavní úmysl.

Odpovědí automobilky na rostoucí popularitu vozů typu SUV se nakonec stala první generace modelu BMW X5 (E53).
Automobilka se nakonec rozhodla pro vývoj vlastního SUV, kterým byla první generace modelu X5 (E53). Motivací přitom byla i nevyužitá výrobní kapacita v americkém závodu Spartanburg, kde se mnohé SUV vozy značky vyrábějí dodnes.
První generace BMW X5 byla připravena již v roce 1998, automobilka však její příchod na trh pozdržela o rok, aby X5 zbytečně neparazitovala na prodejích Range Roveru. Značku Land Rover pak společnost BMW prodala v roce 2000 Fordu. Rozhodnutí pustit se do vlastního vývoje SUV se přitom z dnešního pohledu ukazuje jako víc než šťastné.