Článek
BMW X3, kompaktní SUV představené poprvé v roce 2004, se v uplynulých letech vypracovalo na pozici jednoho z bestsellerů mnichovské automobilky, za což vděčí zejména kombinaci praktičnosti, kompaktních rozměrů a skvělých jízdních vlastností. Čtvrtá generace, představená v roce 2024, se pokusí na úspěchy navázat, ovšem s výrazně provokativnějším designem.
Na velké mřížky chladiče už jsme si u vozů značky BMW zvykli, nové BMW X3 nicméně dostalo skutečně dominantní ledvinky, které navíc provokují i svou zvláštní strukturou a uzavřenými plochami, za nimiž se ukrývají různé senzory. LED světlomety s výrazným podpisem a M sportovní exteriér navíc dotvářejí agresivní postavení vozu.
Design jako takový se však zdá být spíše jednodušší, kapota zaujme jen drobným prolisem kolem loga, z profilu stojí za zmínku zapuštěné kliky a vzadu můžeme vypíchnout svítilny vystupující hluboko do boků s výraznou grafikou. Testovaný vůz dostal 20“ příplatková kola, volitelně jsou ale k dispozici až 21“ ráfky.
Dodejme, že oproti minulé generaci vůz narostl ve všech směrech, pouze rozvor zůstal shodný. Zmínku si ovšem zaslouží nárůst o 29 mm do šířky a rozšíření rozchodu kol. V centru měst a zejména na zapadlých okreskách tak nová X3 působí až poněkud přerostle.
Zrádný minimalismus
Podobně jako exteriér se i interiér nese v duchu minimalismu. Tedy alespoň co se týče klasických tlačítek, naopak s ambientním osvětlením se designérům krapet utrhla ruka, což pocítíte například při zapnutí výstražných světel, která celou kabinu červeně rozblikají.
Zmizela také tradiční kaplička přístrojů, kterou nahradil prohnutý panel tvořený 14,9“ digitálním přístrojovým štítem se známou grafikou a 12,3“ dotykovým displejem infotainmentu s jemným rozlišením a svižnými reakcemi. Zbytek palubní desky je čalouněn na dotek příjemným materiálem, který navazuje i v obložení dveří.
Infotainment pracuje s operačním systémem 9, jeho menu je tak přehlednější a ovládání snazší. Komu by se nechtělo ťukat po displeji, může využít otočný volič iDrive ve středové konzole, která je osazena i minimalistickým voličem převodovky a hrstkou tlačítek.
Minulostí je bohužel i samostatný panel klimatizace, jejíž ovládání je zabudováno do infotainmentu. Pravda však je, že rychlé změny nastavení teploty provedete poměrně snadno a také další změny v nastavení vozu se po chvilce přivykání dají provádět celkem automaticky. Ani na konci týdne jsme však neměli jistotu, po jakém tlačítku ve středovém panelu vlastně saháme.
Kontroverzní nám přijdou i robustní plastové kliky, u kterých je dotykový volič intenzity výdechů ventilátoru, jejichž směr se nastavuje joystickem v palubní desce. Celá koncepce tak působí zbytečně komplikovaně.

BMW X3 má specifický design, ke kterému je občas potřeba si najít cestu. Technicky ale funguje velmi dobře.
Naopak navržená přední sportovní sedadla jsou tradičně skvělá a potěší parádním balancem mezi komfortem na dlouhých cestách a oporou v zatáčkách. U volantu zamrzí snad až zbytečně silný věnec volantu, a to i pro mužskou ruku, ovládací prvky jsou ale příjemné.
Bohatý je ovšem vnitřní prostor, což platí jak pro obě řady sedadel, tak pro odkládací prostory. Velmi solidní je také zavazadelník o objemu 570 litrů, jejž lze sklopením opěradel dělených v poměru 40:20:40 zvětšit až na 1700 litrů. Vedle pravidelných tvarů přitom potěší i dvojitým dnem, pod které se snadno vejde i jeho roletka.
Základ stačí
Pod kapotou BMW X3 najdeme paletu elektrifikovaných motorizací, tvořenou čtveřicí mild-hybridních spalovacích motorů (po dvou zážehových a vznětových), jež doplňuje jeden plug-in hybrid. Zážehovým motorům přitom z názvu vypadlo písmeno i, které už si značka schovává pouze pro elektromobily.

Vznětový dvoulitr pod kapotou působí kultivovaně a má silný zátah.
Nám dělala společnost základní vznětová motorizace s označením 20d xDrive, tedy dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 197 koní, jemuž asistuje elektromotor o výkonu 8 kW. Všechny motorizace jsou spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou, která posílá výkon na všechna kola.
I základní motorizace přitom slibuje dostatečnou dynamiku, což dokládá i zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,7 sekundy a maximální rychlost 215 km/h, což jsou při hmotnosti bezmála dvou tun solidní parametry. Vyloženě dynamické vlastnosti ale nelze čekat, jakkoliv si lze řízení více užít i díky pádlům řazení pod volantem.
Silnou stránkou motoru je však síla jeho zátahu, kdy 400 Nm točivého momentu dokáže s vozem zacvičit, a kultivovanost. Při klidné jízdě se totiž do kabiny nedostává prakticky žádný hluk. Velmi pěkná je však i spotřeba, kdy si během týdenního testu vystačil základní nafťák v průměru se sedmi litry paliva na sto kilometrů. Díky 60litrové nádrži se tak nelekne ani dlouhých cest, na které se ze své podstaty skvěle hodí.
Zbytečná sportovnost
Ostatně také u testovaného vozu jsme preferovali spíše dlouhé a kvalitní cesty a vyhýbali se zapadlým rozbitým okreskám, kde nás potrápil zbytečně tuhý M sportovní podvozek v kombinaci s příplatkovými 20“ koly.
Na hezkém asfaltu sice držel kabinu perfektně stabilní a umožňoval překvapivě svižné průjezdy zatáček, na horších silnicích však auto působilo zbytečně nervózně a nejednou jsme se setkali s mlácením od kol, které kazilo jinak příkladné odhlučnění. Zejména v kombinaci se základní motorizací nám tak snaha o sportovnost přijde spíše ku škodě. Případně bychom doporučili zvážit alespoň disky s vyšší pneumatikou.
S výjimkou zbytečně tuhého podvozku ale BMW předvádělo tradičně přesné a rychlé řízení a tradičně dobře nakonfigurované brzdy, které příliš nekazila ani rekuperace potřebná pro dobíjení hybridního systému.
Chce to čas
Pokud budete do nového BMW X3 přesedat ze starší generace či jiného běžného vozu, pravděpodobně budete potřebovat trochu času, abyste si na jeho design a minimalistické ovládání zvykli. Po mechanické stránce ovšem funguje opravdu dobře a bez zmiňovaného M podvozku by vlastně mohlo být skvělým univerzálním společníkem na každý den.
Cena nové generace BMW X3 přitom začíná kousek nad hranicí 1,5 milionu korun, na základní vznětovou motorizaci už ale budete potřebovat minimálně 1 547 000 korun. Příplatky pak zvýšily cenu o dalších víc jak 300 000 korun, přičemž jen M sportovní paket vyšel na cca sto tisíc korun, ještě víc pak zákazníci zaplatí za kombinaci laku a kol. Ve správné konfiguraci tak nejspíš může dělat spoustu radosti i za příjemnější částky.
BMW X3 xDrive 20d | |
---|---|
Spalovací motor: | 1995 ccm, přeplňovaný čtyřválec |
Max. výkon a točivý moment: | 145 kW (197 k)/400 Nm |
Převodovka: | 8st. automatická |
Poháněná náprava: | 4x4 |
0-100 km/h: | 7,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 215 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 6 l/100 km |
Objem palivové nádrže: | 60 l |
Provozní/maximální hmotnost: | 1965/2535 kg |
Max. hmotnost brzděného přívěsu: | 2500 kg |
Délka × šířka × výška: | 4755 x 2132 x 1660 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 570/1700 l |
Základní cena: | 1 501 500 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 1 547 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 913 937 Kč |