Hlavní obsah

Baterie typu li-ion jsou blízko vrcholu, míní inženýr BMW

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lithium-iontové baterie mohou být blízko hranici svých možností, ale přesto je budou automobilky používat ještě několik let, myslí si Simon Erhard z automobilky BMW.

Foto: BMW

Výroba bateriového modulu v továrně BMW v Lipsku

Článek

Automobilky u svých elektromobilů slibují čím dál vyšší dojezdy na jedno nabití a čím dál rychlejší nabíjení. To vše s lithium-iontovými bateriemi, které jsou dnes v elektromobilech normou.

Doba zlepšování parametrů baterií typu li-ion se ovšem možná chýlí ke konci, alespoň podle Simona Erharda, který má na starosti energii, výkon a životnost šesté generace baterií u automobilky BMW. Ta najde cestu do chystaných elektromobilů pod souhrnným názvem „Neue Klasse“, kterou můžeme očekávat od roku 2025.

Pokud v chemii baterií li-ion nepřibude něco zásadního, můžeme podle něj být na hranici jejich technických možností. „Z pohledu energetické hustoty bych řekl, že stojíme před optimálním lithium-iontovým článkem v průmyslovém použití,“ nechal se slyšet po oznámení oné šesté generace baterií. Ta slibuje o 30 % větší dojezd prostřednictvím výrazně vyšší energetické hustoty a zároveň o 50 % nižších výrobních nákladů.

Českým Autem roku je opět BMW, tentokrát elektrické

AutoMoto

Dalším velkým milníkem v této oblasti mají podle něj být baterie s pevným elektrolytem. Na jejich vývoji jednak automobilka BMW sama pracuje v Mnichově a jednak investuje do coloradské firmy Solid Power. Ta chce být první, která komercializuje použití baterií s pevným elektrolytem. Technologii ale zkoumá řada dalších koncernů, jako je Volkswagen, Toyota, GM nebo Hyundai.

Tento typ baterií stále využívá lithium, ale místo kapalného elektrolytu má pevný. Výhod je spousta - možnost rychlejšího nabíjení, lepší spolehlivost i bezpečnost zejména co do rizika požáru. Také mají umožnit zmenšení a odlehčení bateriových modulů a zároveň udržet více energie.

Jenže jejich vývoj do podoby, v níž by se daly použít v automobilech, pořád není u konce. Podle Erharda jsou odklady zčásti zapříčiněné tím, že lithium-iontová technologie nedosáhla svého plného potenciálu - což se ale blíží.

„Řekněme zhruba za deset let budou všude baterie s pevným elektrolytem. Ale nyní během tří, pěti, osmi let budeme spoléhat na lithium-iontovou technologii,“ uzavřel inženýr.

V Česku se možná budou recyklovat baterie elektromobilů

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám