Článek
Značka Hyundai se do elektromobility v posledních letech pořádně opřela a nyní na trh uvádí již pátý čistě elektrický model. Ioniq 9 přitom s délkou 5060 mm míří na pozici vlajkové lodi a rozhodně se nebude bát postavit zavedené konkurenci. A troufnout si může i na prémiovky.
Design vozu automobilka popisuje termínem „aeroestetický“, neboť by v sobě měl kombinovat futuristický moderní design zaměřený na aerodynamiku. Příď tak zaujme tradiční uzavřenou maskou s ikonickými parametrickými světly.
Ta jsou tvořena šesti vertikálními LED pro tlumená světla a šesti Matrix LED pro dálková světla s vykrýváním okolního provozu. Zajímavostí je možnost si přes aplikaci automobilky Bluelink Store připlatit dynamické vítací animace, dostupné po omezenou i neomezenou dobu.
Další zajímavostí jsou aktivní žaluzie ve spodní části předního nárazníku, upravující proudění vzduchu podle potřeb chlazení pohonného ústrojí. Žaluzie se přitom natáčejí výškově i do boků a jejich otevírání a zavírání je plynulé pro maximální hospodárnost. V podbězích jsou (v závislosti na výbavě) umístěna kola o průměru 17 až 21 palců.
Z profilu zaujmou jednoduché linie, zapuštěné kliky dveří nebo lehce vystouplé blatníky s originálními dekory. Svérázným prvkem jsou příplatkové kamery nahrazující zrcátka (nově kompaktnější a bez sklápění), díky kterým se povedlo snížit aerodynamický odpor na úroveň Cd 0,259. S klasickými zrcátky má vůz aerodynamický odpor Cd 0,27.
Zadní části dominují především pixelová LED světla kolem pátých dveří. Po stranách jsou klasická koncová světla, brzdové světlo pak lemuje horní část pátých dveří. Rozsvícená záď vypadá poměrně impozantně, přesto působí „devítka“ z profilu či zadoboku dosti krabicovitým tvarem. Rovně useknutá záď by však měla prospívat aerodynamice.
S nádechem Range Roveru
Kabina vozu je koncipována ve tvaru elipsy, která je patrná na palubní desce, výplních dveří i středovém tunelu. Palubní deska je jinak spíše minimalistická, dominantním prvkem je panel integrující digitální přístrojový štít a displej infotainmentu.
Značka Hyundai ale jako jedna z mála zůstává věrná fyzickým tlačítkům, kterými je ovládáno nastavení ventilace, vyhřívání sedadel a dalších komfortních funkcí. Fyzický je také přepínač jízdních režimů, zatímco volič „převodovky“ se startovacím tlačítkem je umístěn na sloupku řízení.
Volant si zachoval kulaté tvary, což je dnes opět příjemný nezvyk, fyzická tlačítka, na jeho zadní straně jsou pádla. Ta jsou primárně určena pro nastavení rekuperace, novinkou je systém inteligentní rekuperace s označením 3.0.
Nová generace nepracuje jen s daty o vzdálenosti okolních vozidel, ale čerpá také data z navigace, kterým uzpůsobuje intenzitu rekuperace. Z chytrých inovací můžeme zmínit také umělou inteligenci, která zvládne poskytovat řadu informací nebo ovládat některé funkce vozidla.
Přes mobilní aplikaci je navíc možné předplatit funkci virtuálního řazení, která promění pádla rekuperace v pádla řazení. Vedle toho navíc vozu přidá i zajímavější zvuk, který by měl umocnit dynamickou jízdu, podobně jak to známe z modelu Ioniq 5 N.
Z pozice za volantem přitom řidič získává pocit nepodobný vozům Range Rover. Sedí se výš, z místa řidiče je skvělý výhled přes protáhlou kapotu a kabina působí mimořádně vzdušně, což u testovaného kousku ve vrcholné specifikaci umocňovala ještě prosklená střecha.
Srovnání s britskou značkou se navíc hodí i díky označení vrcholné výbavy Calligraphy (Range Rover používá Autobiography), přičemž toto značení zdobí i palubní desku.
Obraz digitálních zpětných zrcátek je přenášen na displeje ve dveřích, které jsou dobře umístěné. Obraz je kvalitní, dokonale ale maskuje pětimetrovou délku vozu. Při aktivaci směrovek se proto objeví digitální čáry, které pomohou s bezpečnou změnou pruhu například při předjíždění.
Až sedm míst
Kabina Ioniq 9 může být sedmimístná či šestimístná. Šestimístná verze může být vybavena dvojicí klasických sedadel (volitelně relaxačních), nebo sedadly otočnými, která mají bezpečnostní pás integrovaný do opěradla.
Cestovat by mělo být možné i se zadními sedadly otočenými proti směru jízdy, automobilka to však z důvodu bezpečnosti nedoporučuje.

Na tažném zařízení zvládne nejvýkonnější Ioniq 9 až 2,5 tuny.
Nám dělala společnost verze s relaxačními zadními sedadly, která snesou srovnání s těmi předními. Ostatně vybavena jsou elektrickým posuvem, funkcí výhřevu, ventilace a mají tzv. komfortní polohu, kdy na cestě můžete téměř ležet s příjemnou oporou celého těla, včetně nohou.
Sedadla třetí řady jsou v době nevyužívání zaklopena do podlahy a vyklápí se elektricky pomocí tlačítek v bočním obložení. Přístup je řešen elektrickým odklopením sedadel druhé řady - nastupování je díky velkým dveřím komfortní, obzvlášť na poměry SUV.
Velmi milým překvapením je fakt, že se ve třetí řadě pohodlně usadí i dospělí cestující. Sklon opěráku lze nastavit v zajímavém rozsahu, nad hlavou nám stále zůstávala obrovská rezerva. Místo pro nohy lze pohodlně uzpůsobit tak, aby šlo pohodlně obsadit všechna sedadla.

Působivý je rovněž objem zavazadlového prostoru. V sedmimístné konfiguraci nabídne Ioniq 9 stále solidních 338 litrů, za druhou řadou sedadel ovšem dokáže nabídnout působivých 908 litrů.
Při sklopení obou zadních řad sedadel pak vzniká prostor o objemu parádních 2494 litrů. Menší úložný prostor je také pod přední kapotou - u předokolky 88 litrů, u čtyřkolky 52 litrů.
Dálek se nebojí
Hyundai Ioniq 9 stojí na dobře známé platformě E-GMP s 800V architekturou, která je základem řady dalších elektromobilů z produkce značek Hyundai a Kia.
K dispozici jsou tři pohonná ústrojí, přičemž pouze základní nabídne pohon jedné (zadní) nápravy, vyšší verze sázejí na pohon 4×4 a podstatně vyšší výkon. Standardem je baterie s kapacitou 110 kW.
Základní verze o výkonu 160 kW nabídne působivý dojezd až 620 kilometrů, základní čtyřkolka slibuje výkon 226 kW a stále solidní dojezd 606 kilometrů - vrcholná verze 4×4 Performance disponuje výkonem 700 kW a dojezd by se měl stále pohybovat kolem 600 kilometrů na jedno nabití.
Ve všech verzích tak „devítka“ nabídne solidní dojezd, špatná však není ani akcelerace. Nejslabší verze zrychlí z nuly na 100 km/h za 9,4 vteřiny, základní čtyřkolce stačí 6,7 vteřiny a vrcholná verze to zvládá za 5,2 sekundy, navzdory hmotnosti 2,7 tuny. Mimochodem, vrcholná verze navíc slibuje utáhnout až 2,5 tuny.
Cestování na úrovni
Právě vrcholná verze nám dělala společnost během testovací jízdy v Tatrách, která nás zavedla i do Polska. Vůz s plně nabitou baterií nás dokázal přesvědčit akcelerací i solidní dynamikou, díky čemuž neměl problém vystartovat z křižovatky, bezpečně předjet a decentně zatlačit posádku do sedačky.
Potěší také příjemně naladěné brzdy, jejichž nástup působí i přes rekuperaci v úvodu zcela přirozeně, nebo pocitově příjemné řízení. Podvozek je jednoduše mechanický, pouze vyrovnává výšku zadní nápravy při zátěži, přesto působí velmi příjemně, komfortně, a dokonce i rozbitější úseky zvládal bez přenosu větších rázů do kabiny.
Skutečně vlajková loď
Ostatně i kabina působí celkově velmi tiše a kultivovaně, čemuž pomáhá instalace dodatečného odhlučnění, včetně laminovaných skel vpředu i vzadu, zesílení tuhosti karoserie, instalace pneumatik s protihlukovou vložkou nebo systému aktivního potlačení hluku, spojeného s prémiovým audiosystémem Bose.

Hyundai Ioniq 9 je skutečně povedenou vlajkovou lodí, čemuž ale odpovídá i cenovka.
Během cesty po horských silnicích, které během dne zkrápěl déšť, jsme také uvítali pohon všech kol, který pomáhal přenášet výkon na silnici velmi efektivně. Na zvláštním uklouzaném asfaltu však bylo patrné, že auto bojuje s trakcí dokonce i ve vyšších rychlostech, stabilizace však účinně zasahovala a pomáhala udržet přímý směr.
Při ostřejším tempu, kdy jsme vůz v táhlých zatáčkách schválně pokoušeli, se pak ukázaly tendence spíše k přetáčivému chování, které pomáhal systém stabilizace účinně krotit. Přesto je velmi nepravděpodobné, že by toto posádka při běžné jízdě měla zažít. Ioniq 9 totiž působí na posádku během cesty spíše relaxačním dojmem.
Většinu času jsme tak cestovali spíše poklidným tempem, kdy občasné zkoušky dynamiky kompenzovaly pokusy o maximální využití setrvačnosti z kopců, kdy Ioniq 9 navzdory svým rozměrům a hmotnosti plachtí velmi efektivně. Průměrná spotřeba se tak pohybovala v rozmezí 19 až 20 kWh na 100 kilometrů.
Hyundai Ioniq 9 během prvních jízd působil po všech stránkách jako zcela důstojná vlajková loď značky, čemuž ale odpovídá i cena. Základní zadokolku zákazníci pořídí od 1 754 990 Kč, čtyřkolka startuje od 2 044 990 korun a verze Performance od 2 224 990 korun. K dispozici jsou tři typy výbav, 10 odstínů laku, 12 provedení interiéru a hrstka příplatkových balíčků.